چکیده:
از دیرباز دیوارهای بسیار ستبر در خصوص جایگاه زنان در شعرکشیده شده است. باید بدانیم که در فرهنگ کهن این سرزمین به جز تصویرگری، سنت بسیار پابرجای دیگری نیز در نقل زنان وجود داشته است و آن نیز قلم شعرا میباشد. بخش عظیمی از ادبیات سرزمین ما را دیوان شعرا تشکیل میدهد. عنوان برگزیده بر این گفتار عنوانی است کلی و موضوع آن بسیار گسترده است. مطابق اندیشه شعرا همیشه نوعی دوگانگی در این مقوله به چشم میخورد. تعارض میان خوب و بد. این شیوه ی تفکر، هسته اصلی و زیربنای اندیشهای آیینی است که در سالهای متوالی ذهن شعرا را به خود مشغول کرده است. آنگونه که در دیوان اشعار بزرگانی چون فردوسی شکوه، عظمت و شجاعت زنانی چون گردآفرید جلوه گری میکند. اما در رویه ی دیگر سخن نقشهای اغراق آمیزی از عدم تکریم به نقش و حضور زنان نیز مطرح میشود. در این مقاله سعی شده است به موضوع تندنگری شعرا در باب زنان توجه شود.
Since long ago, there was a thick wall to separate the women`s personality and position in poetry. It is noteworthy to know that in the ancient culture of our territory, there was another firm custom in women` quotation, except imagery, which was the poet`s pen. The tremendous part of our country`s literature included poetical works. The title of this article is too general and there are many related topics about it. According to poets` opinion, there always seems a kind of duality in this matter; that is contradiction between good and bad. This way of thinking is the cornerstone and the foundation of the religious thought that keeps the poets minds busy. To the extent that in some poetical works of great poets like Ferdowsi, splendor and braveness of women like Gordafarid was portrayed, but on the other hand, some exaggerated role of dishonoring against women had been propounded. The excessive view of some poets toward women has been considered in this article.