چکیده:
تشکلت أزمة العقلانیة العلمیة المعاصرة من وجود تفاوت بین الفلسفة والعلم، ومن هو بین العقلانیة الصوریة والعقلانیة التجریبیة، وتباعد منهجی بین منظومة الغایات ومنظومة الوسائل هذا اللاتماثل بین الاتجاهین یقف وراءه التشبث بالمنطلقات وتضیف مجال التأسیس فی عناصر محدودة، ومقولبة والارتکاز علی أنساق مغلقة والإسناد إلی قیم تقلیدیة ورفض التجدید والتقدم. لقد فطن غاستون باشلار إلی هذه الأزمة التی أصابت المرحلة العلمیة المعاصرة وتحسس صعوبة تشخیص العلل، والتعرف علی الأسباب والتنبه إلی تعثر محاولات الخروج من هذه المضیفات بالتعویل علی اتجاه ابتسمولوجی دون آخر وبالانحیاز إلی مذهب فکری دون غیره. لقد قدر باشلار بوجود قطائع وحدوث انکسارات، وتفجر ثورات فی مسار تأریخ العلوم، ویعترف بفضل العلم فی تثقیف العقل، وتطویره وتعلیمه وتدریبه وتمکینه من الاستفادة من أغلاطه، وتجاوز کبواته وتخطی عوائقه ومکبوتاته. لا ینتقل العلم من المعرفة العامة إلی المعرفة النظریة، ومن الواقع العینی إلی الواقع الموضوعی إلا بأحداث قطیعة ابستمولوجیة من المعطی المباشر والتجربة العفویة، وتحطیم الحکم المسبق والأقوال غیر العلمیة والتوجه نحو المبنی، وإقامة التجربة المتوازنة وعقلنة الظواهر وحساب الوقائع وتوسیع الحروب بطریقة جدلیة، وتشکیل نسق معرفی جدید قادر علی استیعاب التناقضات وتفسیر الکون لتشتمل علی کلیة الواقع
The crisis of contemporary scientific intellectuality has been found because there are differences between philosophy and science, and between imagination intellectuality and experimental intellectuality, and systematic spacing between systems of intentions and means. This diversity between the two directions is because of sticking to basics adding the field of foundation space in acceptable and limited elements , focusing on closed formats ,supporting traditional values and refusing renewal and progress. Ghaston Bashler noticed this crisis which affects contemporary scientific phase, he felt the way of difficulty of pinpointing troubles ,distinguishing causes ,watching out stumble attempts of getting out , to be away from these supplements by depending on method of epistemological direction and to be bias to one thoughtful doctrine and leaving the others. Bashler appreciates that there are cuts, reflections, breaking out revolutionaries within the trends of science history. He recognizes the favor of science to educate , develop , teach , train mind and to enable it to benefit from its mistakes , to avoid errors , to overpass obstructions and suppressions. The science does not transfer from general knowledge into theoretical knowledge , from visible actuality into objective reality except by making epistemology break from the direct given variable, spontaneous experience , to destruct pre-rule or unscientific statements , to go towards building , to erect parallel practice , to reasonableness phenomena , to count reality , to extend wars controversially , to form new harmonious knowledge that has the ability to comprehend contradictions and to interpret the universe include reality wholeness