چکیده:
مقاله حاضر به توصیف حاملهای فرهنگی مدیریت بدن در راستای تقویت سرمایه جنسی، در محتوای بازیهای رایانهای دخترانه میپردازد. از آنجایی که سرمایة جنسی فراتر از مدیریت بدن است، برای تحلیل و تبیین دادههای پژوهش از روش تحلیل محتوای جهتدار استفاده شد و با تمرکز بر رویکرد سرمایة جنسی کاترین حکیم، بازیهایی که دارای مولفههای سرمایه جنسی (زیبایی ظاهری و جذابیتهای جنسی) بیشتری بودند، انتخاب شدند و پژوهشگران خود، آن را بازی و اجرا کردند تا مفاهیم کلیدی آن حاصل شود. یافتهها بیانگر این است که این بازیها با تصاحب دنیای بکر کودکانه، کاربران بازی را با دنیای بزرگسالان بهگونهای نامتعارف و مغایر با عرف فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی، آشنا میکنند. آراستن چهره، استفاده مداوم از لوازم آرایشی، توجه به نظافت بدن به شیوهای زنانه و نه دخترانه، مصرفگرایی و خرید لباسهای متنوع، ترویج رابطه نامشروع با جنس مخالف و عادیسازی این روابط در اذهان کودکان از مولفههای اصلی سرمایه جنسی است که این بازیها به کودک القا میکند. در نتیجه این بازیها بلوغ زودرس را در کودکان ایجاد کرده و آنان را زودتر از موعد با دنیای زنانه (بزرگسالان) آشنا میکند و زوال دوران کودکی را برای کاربر به ارمغان میآورد.
This paper describes the cultural carriers of body management in enhancing sexual capital in the content of girls' computer games. Since gender capital is beyond the management of the body, the analytic content analysis method was used to analyze and explain the research data, and by focusing on the Catherine Hakim’s sexual capitalist approach, games that had more components of sexual capital (facial beauty and sexual attraction), were selected by the researchers and implemented to achieve key concepts. The findings indicate that the games acquire gameplay with the adult world with the unconventional and contrary to the cultural and social conveniences of the Iranian community by taking over the virgin children. Regular use of cosmetics, attention to body cleaning like ladies and not like girls, consumerism and the purchase of various clothes, the promotion of illegitimate relations with the opposite sex, and the normalization of these relationships in the minds of children are the main components of sexual activity that these games The child is induced. As a result, these games create early maturity in children and make them more familiar with the world of women (adults) sooner and more likely to bring a childhood decline to the user.
خلاصه ماشینی:
از آنجايي که سرمايۀ جنسي فراتر از مـديريت بدن است ، براي تحليل و تبيين داده هاي پژوهش از روش تحليل محتواي جهت دار استفاده شد و با تمرکز بر رويکرد سرمايۀ جنسي کاترين حکيم ، بـازيهـايي کـه داراي مؤلفـه هـاي سـرمايه جنسي (زيبايي ظاهري و جذابيت هاي جنسي) بيشـتري بودنـد، انتخـاب شـدند و پژوهشـگران خود، آن را بازي و اجرا کردند تا مفاهيم کليدي آن حاصل شود.
آراستن چهره ، استفاده مـداوم از لوازم آرايشي، توجه به نظافت بـدن بـه شـيوه اي زنانـه و نـه دخترانـه ، مصـرف گرايـي و خريـد لباس هاي متنوع ، ترويج رابطه نامشروع با جنس مخـالف و عـاديسـازي ايـن روابـط در اذهـان کودکان از مؤلفه هاي اصلي سرمايه جنسي است که اين بازيها به کودک القا ميکند.
بـر اين مبنا اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سؤال است که آيا مضمون و محتواي ايـن بازي ها، منطبق با سنين کودکانه و دخترانه اسـت يـا اينکـه بـا اسـتفاده از نمادهـاي کودکانه ، محتوايي خاص براي تحميل مؤلفه هاي سرمايه جنسي به کاربران کودک ارائه ميشود.
بدن سرمايه اي است که هم در روابط خصوصي و هم در خـارج از آن مـورد اسـتفاده قرار ميگيرد و هر فردي ميتواند به اهميت اين سرمايه پي ببرد و آن را از قوه بـه فعـل درآورد، همان طور که جامعه شناس معاصر انگليسي کاترين حکيم ١، معتقد اسـت و آن را به عنوان چهارمين دارايي افراد در کنار ديگر داراييها در نظر ميگيرد و اصطلاح سرمايه جنسي را براي آن به کار ميبرد.