چکیده:
تحریف، عاملی است که اصالت و اعتبار هر کتاب و کلام معتبری را با آسیب همراه می کند. نسبت
تحریف به قرآن مجید، خواسته و یا ناخواسته در همین راستاست، اگر مسئله تحریف ناپذیری
قرآن به اثبات نرسد اعتبار قرآن به چالش کشیده می شود و هر گونه استناد به آن با مشکل اساسی
روبه رو می شود. دسته ای از شبهات وارده از سوی مستشرقان در تحریف قرآن است که این شبهات،
با رویکرد بی اعتبارساختن مطرح می شود. استاد و بزرگ آنان نولدکه آلمانی است که سامان دهنده
مستندات و نظریات مستشرقان پیش از خود و تاثیر گذار بر افراد پس از خود در طرح این موارد
است. شبهات مربوط به تحریف در این مقال، حدود چهار شبهه است، نولدکه و دیگر مستشرقان
با پیش فرض های نادرست و با استناد به برخی از احادیث ضعیف و گاه جعلی که بیشتر در
کتاب های نامعتبر اهل سنت و برخی احادیث ضعیف که دستاویز غلات شیعه است و عدم درک
تناسب و مفهوم برخی آیات قرآن و مطالب برخی از منابع روایی، تفسیری و تاریخی به طرح این
آراء مبادرت ورزیده اند؛ آراء و شبهات آنان با استفاده از همان منابع و روش ایشان و روشن کردن
مفهوم حقیقی آیات و روایات و برخی اصطلاحات تخصصی، قابل بررسی و نقد جدی است. این
پژوهش با روش توصیفی تحلیلی به سرانجام رسیده است.
خلاصه ماشینی:
دراین باره تصریـح شـده بـود که متـن مزبور بایـد دارای ایـن خصوصیات باشـد: «بحـث از تقسـیم بندی اولیـۀ قـرآن و از ویژگی هـای قطعـات مختلف تشـکیل دهندٔە آن ؛ تعییـن مراحـل زندگانـی حضرت محمـد(ص ) تاآن جاکـه این بخش ها بـه آن مربوط اسـت ، درحـد مقـدور؛ و نیـز بـا اسـتفاده از آثـار مورّخـان و مفسـران عرب [و مسـلمان ] و بـا ژرف کاوی در آن بخش هـا[ی قرآنـی ]؛ روشن سـازی تحولاتـی کـه نـص قرآنـی از عهـد تلاوت هـای حضـرت محمـد(ص ) تـا جمـع و تدوین نهایـی آن که به شـکل مصحف نهایـی [رسـمی ] و امـروزی درآمـده ، به خـود دیده اسـت ؛ هم چنیـن بازجسـت انـواع معرفت دین نسـخه بدل هایی کـه پـس از جمـع و تدویـن [نهایـی و رسـمی قـرآن ] و مصاحـف قدیـم ســــال اول ، شـمارة ١دیگـر، باقی مانـده ، با رجـوع به کهن ترین نسـخه های خطـی » (بـل ،١٣٨٢: ٢٦٣).
باتوجـه بـه مطالبـی که گذشـت آیا امـکان دارد کـه پیامبر(ص ) کـه این همه مسـلمانان را بـه حفـظ قـرآن تشـویق و از فراموشـی آن نهـی می کـرد، خـود آیاتـی از ســــال اول ، شـمارة ١ قـرآن را فرامـوش کنـد و آن روایتـی کـه در منابـع اهـل سـنت آمـده بـه فـرض صحت بهــــــــــــار ١٣٩٨ سـند، خبـر واحـدی بیـش نیسـت و به اتفـاق همه مسـلمانان همان طـور که قـرآن بودن ٣١٥٧٠ چیـزی باخبـر واحـد ثابت نمی شـود فراموشـی قرآن توسـط حضـرت محمـد(ص ) را نیز نمی تـوان باخبـر واحـد ثابـت کـرد علاوه برایـن ، نولدکـه و هم کیشـانش از منابـع اهـل سـنت کـه بعضـاً دارای روایـات ضعیـف و جعلی اسـت اسـتفاده می کنند و بـا منابع غنی شـیعه به کلـی بیگانـه هسـتند اگـر مراجعـه می کردنـد و می دیدند شـیعه عصمتـی برای پیامبـر(ص ) اثبـات می کننـد کـه بـا فراموشـی و نسـیان به کلـی منافـات دارد، هیچ وقت ایـن شـبهه را مطـرح نمی کردند.