چکیده:
اعضای فارسیزبان آن در حال افزایش میباشند و جوانان در حال استفادهی روزافزون از آن به عنوان بستری برای طی کردن فرآیند اجتماعی شدن و ارتباط برقرار کردن، هستند. به تازگی، تغییراتی در شیوههای زبانی این نسل جوان به صورت لفاظیهای رکیک جنسی مشاهده شده است. این موضوع حتی در برخی از سپهرها و اماکن عمومی نیز به راحتی قابل مشاهده است. در پژوهش حاضر شبکهی اجتماعی توییتر و بخش مورد استفاده از آن توسط فارسی زبانان مورد پایش قرار گرفته است. هدف این پایش حصول پاسخ برای این پرسش است که آیا با توجه به سابقهی ادبی محافظهکار ایران و میراث ادبی بسیار عظیم آن، چنین تغییرات ناگهانی در ساختارهای زبانشناختی عینی و واقعی هستند؟ آیا هیچ جنبش هوییتخواهی پشت این تغییرات ناگهانی میان ایرانیان و فارسیزبانان وجود دارد یا خیر؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ به سوالات قبل، ویژگیها و مشخصهی چنین پدیدهای چیست؟برای نیل به این هدف، رویکرد زبانشناسی اجتماعی در سایهی انسانشناسی و قومنگاری مورد استفاده قرار گرفته است تا این رویداد مورد بررسی قرار قرار گیرد. روش کیفی «تحلیل محتوا» برای تجزیه و تحلیل توزیعها و فراوانی و کمیت این توهینهای جنسی در توییتر فارسی به کار گرفته شده است. توییتهای مورد بررسی، توییتهای فارسی زبانی هستند که توسط کاربران ایرانی توییتر در این بستر قرار گرفته اند.محور اصلی این پژوهش، ارائهی فرضیهای مبنی بر ظهور هویت یا هویتهای اجتماعی جدیدی در میان ایرانیان است که چنین «ضد-زبان» یا «ضد-گفتماتی» به عنوان نشانهی حکایتگر آن مطرح میباشد.
Twitter is getting into Iranian life with an accelerating speed. Its Persian members are growing and youths are using it more and more as a platform of socialization and communication. Recently, changes in this young generation language have been addressed in the form of vulgarism and sexual words. It is easily noticeable even in public places and spheres. Twitter as a public sphere has been monitored by this research in order to see if this linguistic change is objective and real. Is there any identity movement behind this sudden change of language usage between Iranians. What properties does this change have?In order to do so, we applied a socio-linguistic approach within an anthropological aspect to assess such an incident. With a qualitative method of content analysis, we analyzed the numerical distributions and quantity of These sexual insults in Twitter of which Persian Language users have posted.This research orients around a possible hypothesis of the emergence of new identities among Iranians with anti-language, anti-discourse or anti-ideology as indicator signs.
خلاصه ماشینی:
هدف این پایش حصول پاسخ برای این پرسش است که آیا با توجه به سابقه ادبی محافظه کار ایران و میراث ادبی بسیار عظیم آن ، چنین تغییرات ناگهانی در ساختارهای زبان شناختی عینی و واقعی هستند؟ آیا توییتر بستری برای ظهور گفتمانی جدید یا به عبارتی دیگر یک ضد گفتمان رسمی در جامعه است و اگر چنین است ؛ ویژگیهای این گفتمان کدام هستند؟ برای نیل به این هدف ، رویکرد زبان شناسی اجتماعی ٦ در انسان شناسی مورد استفاده قرار گرفته است .
حضور چنین نشانه هایی که از حالت رسمی و معمول فاصله میگیرند را میتوان «موتور تغییرات زبان شناسی حال و گذشته » در نظر گرفت ؛ چراکه پویشی برای نمایش تفاوت های اجتماعی نسبت به دیگر طبقه ها یا اجتماعات خاص و در عین حال اتحاد درونی طبقه و اجتماع خود است (١٩٩٧:٥١ ,Coupland&Jaworski;١٩٨٨ ,Kress &Hodge ).
نشانه شناسی در این سطح از نظر لابوف ابزاری به دست می دهد تا بتوانیم دست به شناسایی «معانی ضدـایدئولوژی» در برابر ایدئولوژی حاکم بزنیم ( ,Kress &Hodge ١٩٩٧:٥٢ ,Coupland&Jaworski;١٩٨٨)؛ چراکه این دست کنش ها و اصرار به تکرار آن در واقع نشانه ای از همبستگیهای موجود در این اجتماع خاص زبانی است که به منظور بیان تفاوت های اجتماعی و هویتی استفاده میشود.
بدیهی است که یک مطالعه قوم نگاری توسط یک عضو جامعه و فرهنگ مورد مطالعه این مزیت را در بر دارد که خود پژوهشگر منبعی برای تعیین اعتبار معانی و ظرافت های فرهنگی مشاهده شده است ( ,Saville ١٩٩٧:١٢٧ ,Coupland&Jaworski;١٩٨٩).