چکیده:
یعتبر مصطفی وهبی التل المعروف ب"عرار" (1899-1949م) من أبرز شعراء الأردن.
تأثَّر عرار أشدّ التاثّر بفلسفة الخیام فی رباعیاته وقد نسج الأشعار علی منواله. حتی
أنّه یمکننا القول إنّ عملیة فهم واستیعاب مضامینه الشعریة تصعب وتعسر علی
الأذهان دون الترکیز علی فلسفة الخیام واستیعاب شعره. لکنّ السؤال هنا هل تأثُّر
عرار بالخیام ینحصر فی مضامینه الشعریة فقط أو أنّه یتجلّی فی صوره الشعریة أیضاً.
بناءً علی هذا إنّ البحث یسعی إلی دراسة تحلیلة مقارنة بین صور عرار والخیام
الشعریة علی أساس المنهج الفنی حتّی یتعین مدی تأثره من الرباعیات أو إبداع
الشاعر فیه ونظراً إلی أنّ موضوع الخمریات یعتبر من أهمّ المواضیع لدی الشاعرین،
فإنّ البحث یتمحور علی دراسة صورة الخمرة عندهما. والنتائج التی تمّ التوصل إلیها
فی هذه المقالة تشیر إلی أنّ عرار لم یتأثّر بالصور الشعریة لدی الخیام بل لقد حاول
فی معظم الأحیان أن تکون فلسفة الخیام مجرد مصدر إلهام تنفتح به صوره الشعریة.
الکلمات الدلیلیة: الخمرة، الصورة، الرباعیات، التشبیه، الأردن
Mustafa Wahbi al-Tall, known as ͑Arār(1899-1949 AD) is one of the great poets of Jordan. He is known as the 'Father of Jordan contemporary poetry'. When ͑Arār received a versified translation ofthe rubāʿiyāt-e-Khayyām (Quatrains of Khayyam), he became interested in and fond of them, and composedKhayyām-type poems. So, we can say that it is too difficult to understandhis poems and mastering his poetic themes without understanding philosophy and thoughts of Khayyām. In order to determine the degree of poet's reliance on his poetic ability in creating new images, the article tries to have a technical look in his khamryyāt (wine poems). Similie, metaphor, hyperbole and so on are the most important devices which are investigated in the article. The results of the research show that there is no traces of the influence of imaginary pictures of Khayyām on Arār and the so called influence is due to the traces of Khayyam's philosophical thoughts in Arār poems.