چکیده:
به نظر میرسد با اطلاعات و متون و آثار بهجامانده تاکنون بتوانیم قرن 7 و 8 کاشان را بهلحاظ فکری و نظری و فرهنگی یکی از قرون درخشان و مکتبساز بدانیم. با این فرض و بدین منظور در این نوشته، هستۀ فکری این مکتب حکمیعرفانی را حول چهار اندیشمند و فرهیختهای بررسی میکنیم که از خود آثار مادی و غیرمادی را در خلال قرون و روابط استادشاگردی برجا گذاشتهاند. بهعلاوه زمینههای اجتماعی فرهنگی مؤثر در شکلگیری و بازشناسی این مکتب را هم بهلحاظ اثر پیشینیان و هم تلاش پسینیان میکاوییم و دلالتهای امروزینش را برمیشمریم.
Evaluating the evidence, texts, and works obtained from the 7th and 8th centuries (lunar calendar) on Kashan in terms of its intellectual, thought, and cultural aspects, we can consider these centuries among brilliant school-making ages. This paper studies the root foundation and existence of a philosophical-mystical school in Kashan in these two centuries while focusing on the works of four scholars. In addition, this study examines the socio-cultural contexts influencing the formation and recognition of this school both in terms of those of old and those of later times, while noting its present implications.
خلاصه ماشینی:
هرچنـد اطلاعات قابل توجه تاریخی شهر فعلا ناچیز و عمدتا از قرون چهارم به بعد برای ما به یادگـار مانده و از گزند ایام ، فقط آثار محدودی از شعرا و کارگزاران بازمانده است ، با توجه بـه ظهـور چندین شخصیت متفکر و مکتب ساز اغراق نخواهد بود اگر این عصر را زمانۀ رونق فرهنگی و نوزایش فکری و نظری آن بنامیم .
این افراد با نبوغ و تلاش منفرد خـود بسـان هسـته و سـلول بنیـادین رشـد فکـری و بنیان گذاری یک مکتب عمل نموده و بـا پـرورش شـاگردان و نفـوذ در قـدرت و حکومـت و نهادینه کردن اندیشه های فردی در طول زمان ، آن را گـاه بـه یـک جنـبش اجتمـاعی و مکتـب جای گرفته یا سریان یافته در جامعه تبدیل میکنند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس شکل بالا عموما بنیان گذار یا بنیان گـذاران یـک مکتـب بـا شـاگردی ، مجاهـدت ، تحصیل و سیروسلوک و مسافرت و خوشه ینیچ از محضر و درس و مکتب و نظریات و کتب عصر خود و با بازخوانی و خلق دوباره ، نقش بنیان گـذاری (Father funder) را ناخودآگـاه بـر عهده میگیرند و اگر بتوانند نتایج فکری و اندیشگی خود را ثبت و ضبط کرده و به نگـارش و انتشار (در نزد دوستان یا محفل صمیمی و همراه یا به صورت کتاب ) درآورند، اولین جرقه های آن مکتب را زده اند.