چکیده:
امروزه با تحولات جهانی پیچیده ای روبه رو هستیم و پدیده های فکری جدیدی ما را احاطه کرده اند که در
بسیاری از زمینه ها این پدیده ها و تحولات ما را با چالش های مختلفی مواجه ساخته اند. از جمله این
پدیده های فرهنگی معاصر، پدیده و فرآیند جهانی شدن می باشد که از نتایج دوران مدرنیته توسعه و
پیشرفت فناوری اطلاعات است. پدیدة جهانی شدن به دلیل تاثیرات فراوانی که بر فرهنگ اقتصاد و سیاست
کشورها و ملت ها داشته و دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. در دنیای امروز که رشد و توسعة پر
شتاب وسایل ارتباط جمعی و تکنولوژی های ارتباطی ـ اطلاعاتی فاصله ها را کم کرده است و مرزهای
زمان و مکان را درهم شکسته، موضوع «جهانی شدن» از اهمیت بالایی برخوردار است و تاثیر آن را میتوان
در تمامی جنبه های مختلف زندگی، از بزرگترین آرمانها و ارزش های انسان تا جزئیترین مسائل
زندگی، مشاهده کرد. یکی از مهمترین حوزه هایی که در موضوع جهانیشدن طرح میشود، رابطة دین و
جهانی شدن است. اسلام منافاتی با موضوع جهانی شدن و جهانی سازی ندارد ولی ویژگی های جهانی شدن از منظر اسلام با ویژگی های اصطلاحی امروزی آن متفاوت می باشد. مروری بر مفاد متون دین و فرهنگ دین، ما را با این واقعیت غیرقابل انکار روبه رو میسازد که دین اسلام یک دین جهانی است و در تجربة تاریخی خود همواره برای جهانی شدن کوشیده است. اسلام مسئلة جهانی شدن و تشکیل جامعة جهانی و حکومت جهانی را مطرح کرده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ابعاد سياسي و اقتصادي حاکم بر اين تفکر يکي از چالش هاي جدي در اين زمينه موضوع دين و رابطه آن با جهاني شدن و جهانيسازي است .
از آنجائيکه مفاهيم ديني برخي اصول و مباني تفکر جهاني شدن که ريشه در فلسفه سکولاريسم دارد را مورد سوال و نقد قرار ميدهد لذا تلاش حاکمان سياسي در مغرب زمين بر تقابل و تعارض اين دو مفهوم يعني دين و جهاني شدن بوده است .
اين مقاله تلاش دارد با مطالعه مباني جهاني شدن در غرب و نگاه دين به جهاني شدن که مشخصا دين اسلام و مبتني بر آيات قرآن مورد پژوهش قرار گرفته است جايگاه دين در عرصه جهاني شدن و نگاه دين را به اين مقوله روشن و مشخص نمايد و اينکه نه تنها جوهره دين اسلام مغايرت و مخالفتي با جهاني شدن ندارد بلکه خود پيشتاز و وعده دهنده پيام و تحقق آرمان غايي خود در شکل جهان شمول آن دارد.
(رفيعي موحد، ١٣٨٩) جامعه ي هدف و مخاطبين اسلام مخاطبين و جامعه ي مورد نظر اسلام براي تحقق اهداف ياد شده ، به گواه نص صريح و محتواي قرآن ، آحاد بشري و جامعه انساني هستند که وراي رنگ ، زبان ، جنس ، نژاد، توان مالي و جسمي و وراي قوم خاص لحاظ شده اند و هيچ قيد زماني يا مکاني در اين خطايات ديده نميشود؛ از جمله : در قرآن ٢٢ بار با عبارت "يا ايها الناس "، ذات انسان مورد توجه و خطاب قرار گرفته است .