چکیده:
در نگاه کلی، شبیهسازی به دو نوع شبیهسازی تولیدی یا شبیهسازی برای تولید مثل و شبیهسازی درمانی تقسیمبندی میشود. مشخص نبودن ابعاد علمی شبیهسازی، نوعی اجماع در مورد عدم امکان فعلی اجراء این فن برای تولید مثل انسان را موجب شده است. در این مقاله، پس از بیان کلی مفهوم شبیهسازی، به دلایل اخلاقی، فلسفی، اجتماعی و حقوقی ممنوعیت استفاده از این شیوه در مورد انسان ـ حتی در فرض حل ابهامات علمی ـ خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
١٠ مطابق با این دیدگاه ، شـبیه سـازی از آن رو خطـا بـه شمار میآید که با قواعد حاکم بر رابطه انسان و طبیعـت یـا انـسان و خـدا در تنـاقض است ، چرا که علقه خویشاوندی ناشی از نکاح و رابطه جنسی برای استمرار نسل را کـه از علایق فطری بشر به شمار میآید، از سـاختار آتـی زنـدگی حـذف کـرده و تنـوع و گوناگونی را غیرممکن میسازد.
چنانچه پیش فرض این باشـد کـه اگر زیانی باشد، قابل جبران نخواهد بود؛ در آن صورت بهترین راه حـل ، منـع هرگونـه اقدام عملی برای شبیه سازی انسان است .
جامعه شناسی منع شبیه سازی ایراد جامعه شناختی شبیه سازی ، علاوه بر محروم ساختن شـبیه از یکـی از پـدر و مـادر طبیعی ، حسب مورد به عنوان حق مـسلم و پایـه بـسیاری از هنجارهـای اجتمـاعی ، آن است که در فرض شبیه سازی از سلول غیرجنسی مرد، زن صـاحب رحـم بـه وسـیله ای برای پرورش جنین متعلق به دیگری بدل میشود و عدم شباهت ظاهری طفل به مـادر، عملا احساس تعلق و دلبستگی بین ایشان را از بین خواهد برد.
با این همه ، بایـد توجه داشت که موضوع از حیث ارتباطی که میتواند با نظم عمومی داشته باشد نیز نیاز 19 Dietmar Mieth, "Stem Cells: The Ethical Problems of Using Embryos for Research", Journal Contemporary Health Law & Policy, v.
چراکه در شبیه سازی اساسا بحث این است کـه دسـتکاری در نحوه انعقاد نطفه میتواند اشکالاتی را برای تمام دوران جنینی و پس از تولد شخص به همراه داشته باشد.