چکیده:
یکی از مهمترین مسائل معماری معاصر نحوه ارتباط با معماری سنتی می¬باشد. این موضوع از آن جهت که به متغیر¬های بیشماری مرتبط است بسیار غامض و کلی می¬نماید و از آنجا که سال هاست دغدغه معماران بوده است به نظر نمی رسد راه حل قابل اجماعی را در بین خبرگان معماری ایجاد ننموده باشد. در تحقیق حاضر برای روشن نمودن ظهور مبانی سنتی در معماری معاصر به آثار یک معمار و گفته¬های وی اشاره و سعی شده است در عمل به انعکاس مبانی در آثار توجه گردد. نمونه منتخب یک معمار ژاپنی به نام کنگو کوما است. هر چند نمی¬توان اشتراک چندانی بین مبانی و آثار معماری ژاپنی و ایرانی در نظر گرفت اما از آنجا که کشورهایی همچون ژاپن، چین، هند، پاکستان، مصر و ترکیه همچون ایران سابقه انقطاع از سنت و ورود به مدرنیزم را دارند و برخی هـمچون ژاپن تا حـدی توانستهاند توازن و انطباق مناسبی در ظهور سنت در آثار معاصر ایجاد نمایند میتواند مورد توجه قرار گیرد. دیدگاه کلی حاکم بر پژوهش بر ساختی- تفسیری است، متودولوژی پژوهش کیفی و راهبرد پژوهش توصیفی-تطبیقی میباشد. روش تحلیل داده¬ها نـیز استقراء است. داده¬های کیفی از سویی شامل گزارهها و مصاحبههای معمار و نظرات کارشناسان در ارتباط با آثار معمار و از سوی دیگر تصاویر آثار معمار میباشد. روایی و پایایی این پژوهش نیز از طریق توصیف ضخیم و آوردن تصاویر موید متعدد حاصل شده است. در این پژوهش مشاهده شد طراح نه بصورت تبعیت صوری بلکه با دریافت محتوای سنت ژاپنی و انعکاس آن در معماری امروز به مساله طراحی پاسخ گفته و از آنجا که کمال در سنت ژاپنی پرهیز از دخالت در طبیعت به هر نحوی است در معماری نیز تقوا در بکارگیری مواد جسیم ارزش محسوب میگردد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با جمعآوری، دسته بندی و توصیف آثار یکی موفقترین معماران معاصر ژاپن به نام کنگو کوما دغدغه یاد شده را مورد توجه قرار داده است و سعی نموده بیش از توصیف آثار به مبانی و حساسیتهای طراحی وی به نقل از خودش و منتقدین آثارش توجه داشته باشد.
اولین کار شرکت حمام کوچکی در ایزو<FootNote No="29" Text="Izu"/> بود که به غیر از سازه چوبی دلپذیرش نمونهای همچون نمونههای متداول دیگر بود زمانیکه سفارش طراحی ساختمان M2 در توکیو به وی داده شد او شروع به تفکر در رابطه با نحوه قرارگیری بنا در شهر آشوبزده توکیو نمود و به این نتیجه رسید که ساختمان نیز به تبعیت از ناهمگنی شهری حاکم، بایستی غیر عادی باشد تا بتواند به نوعی با شهر در ارتباط قرار گیرد.
(تصاویر1و2) 5- جایگاه سنت در معماری کوما ایدههای کوما و فهم وی از معماری تجارب متنوعی را شکل داد، اگرچه کوما و بسیاری از هم نسلانش کمینهگرایی را در معماری پیشه کردند اما او به تأسی از سنت ژاپنی کثرت در یک ترکیب واحد را مورد تأکید قرار داد وی همواره در رابطه با خاطراتش از خانه دوران کودکیاش در یوکوهاما که به سبک سنتی بنا شده بود و تأثیر آن بر معماری حرفهای اش گفتگو میکند و در تلاش است احساس عمیق و درونی، ابهامآمیز و گیرای آن خانهها را در آثارش جاری سازد.