چکیده:
نمایش مذهبی تعزیه یکی از پدیده های فرهنگی دیرینه تاریخ ایران است که در فرهنگ تـشیع ، به عنوان یکی از مراسم عزاداری دهه محرم شناخته می شود. سابقه این نمایش مذهبی در منـابع به دوره باستان می رسد. حکومت قاجاریه به ویژه شخص ناصرالدین شـاه بـه ایـن مهـم توجـه خاص داشت . تعزیه در این دوره دارای اهمیت بسیار زیاد بود و عنوان «عصر طلایی تعزیه » را به خود گرفت . علت پیشرفت تعزیه در عصر قاجار، به ویژه دوره ناصری ، چه بود؟ حمایـت و علاقه دربار به اجرای نمایش تعزیه و سیاستی را که شخص ناصرالدین شاه در این زمینه پـیش گرفت تا به نوعی استبداد و ظلم را در لباس تشریفات ، در اجرای تعزیه و علاقه به اهل بیـت ، زیر این هنر مردمی ، در جهت جذب اذهان عمومی جامعه حفظ کند، می توان از علل پیـشرفت تعزیه دانست . در این نوشتار علاوه بر توجـه نمـایش مـذهبی تعزیـه در دوره قاجاریـه ، علـل اجتماعی - سیاسی روی آوردن به این هنر و رواج آن مورد بررسی قرار می گیرد
خلاصه ماشینی:
علت پیشرفت تعزیه در عصر قاجار، به ویژه دوره ناصری ، چه بود؟ حمایـت و علاقه دربار به اجرای نمایش تعزیه و سیاستی را که شخص ناصرالدین شاه در این زمینه پـیش گرفت تا به نوعی استبداد و ظلم را در لباس تشریفات ، در اجرای تعزیه و علاقه به اهل بیـت ، زیر این هنر مردمی ، در جهت جذب اذهان عمومی جامعه حفظ کند، می توان از علل پیـشرفت تعزیه دانست .
در مورد اجرای نمایش تعزیه در دوره قاجاریه و علل توجه به این هنر، به صورت خـاص ، کار تحقیقی ارائه نشده است ، اما در مـورد جایگـاه کلـی تعزیـه و سـیر تـاریخی آن در ایـران اسلامی و همچنین معماری تکیه دولت و شیوه های اجرای نمایش از نظر هنری ، تحقیقـاتی بـه صورت عمومی انجام شده که در طول نوشتار از آنها استفاده شده و مورد ارجاع هستند.
این عامل و نیز افزایش جمعیت تهران و اشتیاق مردم ، اعیان و اشراف به تعزیه و علاقـه شـاه بـه داشـتن مکـانی مناسـب و سرپوشـیده بـرای برگزاری تعزیه های دولتی برای دولتمردان و درباریان و اینکه تکیه دولـت قـدیم (تکیـه حـاج میرزا آقاسی ) گنجایش انبوه تماشاگران تهرانی را نداشت و محل مناسبی بـرای مراسـم تعزیـه ١- فلاندن ، اوژن .
حکومـت قاجاریه به ویژه شخص ناصرالدین شاه به این مهم توجه خاص داشت ، این دوره تعزیـه دارای اهمیت بسیار زیاد شد و عنوان «عصر طلایی تعزیه » را به خود گرفت .