چکیده:
معنویت جدید مدافع کسب هنجاری، معنوی و اخلاقی از درون است و خود را در مخالفت با نهادهای رسمی دینداری تعریف میکند. با توجه به این رویکرد درونگروانه، ممکن است معنویتگرایی جدید نوعی انزواطلبی معنوی بهحساب آید، اما میتوان نشان داد که معنویتگرایان جدید در امور اجتماعی مشارکت فعّال دارند و خود را در همدلی، همدردی و همیاری اجتماعی پیشگام میدانند. در این مقاله بر آنیم تا مبانی ارزششناختی و مدل نظری ارتباطات اجتماعی در معنویتگرایان جدید را بررسی کرده و نشان دهیم که فعالیتهای نوع دوستانه این جریان، برای اخلاقی خوانده شدن، با چه چالشهایی روبهروست. در این مقاله با برشمردن و تحلیل چالشهای موجود بر سر اخلاقی خواندن تعاملات اجتماعی در معنویتگرایی جدید - با تاکید بر نسبیگرایی و خودگروی اخلاقی - در صدد بودهایم تا زمینه پاسخ به این پرسش را فراهم آوریم که آیا فعالیتهای خیرخواهانه معنویتگرایان جدید را میتوان بهمثابه امری اخلاقی نگریست و آیا معنویتگرایی جدید میتواند در گسترش اخلاق اجتماعی نقش ایفا کند؟
New Spirituality is known for its opposition to official institutions of religion and its defense of acquiring a spiritual and moral norm from the inside. Although new spiritualism might count as a sort of spiritual isolationism, it can be shown that, despite their internalism, new spiritualists partake in social affairs, taking themselves to be pioneers in sympathy, empathy, and cooperation in the society. Given this social contribution, the present paper seeks to examine axiological foundations and the model of social communications adopted by new spiritualists in order to show that challenges arise for their philanthropist and altruistic activities to be called moral. In elaborating the challenges, I have mostly drawn upon issues regarding moral relativism and moral egoism in moral philosophy. Thus, this paper will seek to consider these challenges in order to see whether altruistic activities of new spiritualists can rightly be deemed moral. Does new spiritualism lead to the spread of social ethics, despite being collective? This paper only aims to demonstrate challenges for the morality of social interactions in new spiritualism, paving the path for an answer to the above questions.
خلاصه ماشینی:
امــا آیــا فردگرایــی در معنویت گرایی جدید مساوی با انزواطلبـی اجتمـاعی اسـت ؟ آیـا ایـن افـراد در فعالیت هـای نوع دوسـتانه مشـارکت دارنـد؟ اگـر چنـین اسـت ، آیـا مشـارکت و نقـش آفرینـی اجتمـاعی معنویت گرایان جدید در امـور نوعدوسـتانه را میتـوان مشـارکتی اخلاقـی دانسـت یـا آنکـه چالش هایی بر سر راه اخلاقی خواندن این نوع مشارکت ها وجود دارد؟ اساسا معنویـت گرایی جدید در عرصه معرفت شناسی و ارزششناسی چه ابهامات یا مشکلاتی دارد که سبب ایجـاد چالش در عرصۀ اخلاق اجتماعی میشود؟ عمده چالش هایی کـه معنویت گرایـان جدیـد در مسائل اخلاق اجتماعی دارند کدام است ؟ یکی از نقدهای جدی به معنویت گرایی جدید (با ویژگـیهـا و آموزههـایی چـون توجـه بـه درون، زیستن بر اساس تصور خود، حفظ اصالت زندگی، بیتوجهی به عادات جمعـی و توجـه به خلاقیت فردی) آن است که افراد را به انزواطلبی و بی تفاوتی نسـبت بـه اخلاقیـات اجتمـاعی میکشاند.
با توجه بـه مبـانی ارزش شـناختی پیش گفتـه و پیامـدهای ایـن مبـانی در زنـدگی عملـی معنویت گرایان، برخی از محققین ایـن پدیـده را نقـد کـرده و نقـاط ضـعف آن را برشـمردهانـد، ازجمله : گرفتاری معنویت گرایان جدید در تفکر التقاطی (نقد از زاویـه اخـلاق بـاور)، ضـعف پشتوانگی این نوع معنویت برای هنجارهـای اخلاقی(نقـد از زاویـه تربیـت اخلاقـی)، تفننـی و سطحی بـودن و مربـوط بـودن بـه حـوزه اوقـات فراغـت (١٧٧ :١٩٩٣ ,Woodhead)، فقـدان برنامـۀ لازم الاجرا و یا نبود ضمانت اجرایی بـرای برنامـه ها، فقـدان نظـام پـاداش و تنبیـه بیرونـی بـرای انضباط بخشی به سلوک (١٥٩ :٢٠٠١ ,Fuller)، کوته فکری اخلاقی و عطف توجه از بیعـدالتیهای کلان اجتماعی به دغدغه های فرعـی و غیرچالشـی اخـلاق (ماننـد دفـاع از حقـوق حیوانـات) (٦٨-٦٧ :٢٠٠٥ ,King &Carrette )، مدگرایی و ظاهرگرایی معنـوی (١٥٨ :٢٠٠١ ,Fuller)، عـدم پیـروی از متن موثق و یا رجوع به متون جـدی و در عـوض آن، رجـوع بـه منـابع دم دسـتی و ژورنالیسـتی، دور کردن افراد از رئالیسم اخلاقی و ابتنای اخلاق بر خوشآیندهای فردی، چشم پوشی از وجـوه تراژیـک هسـتی بـا ساده سـازی زنـدگی، ضـعف مسـئولیت اخلاقـی، پرهیـز از موقعیت هـا و دغدغه های چالش برانگیز، عدم برخورداری از مبـانی نظـری منسـجم و یـا دقـت در سـازگاری مبانی اعتقادی با رفتارهای عملی (١٦١-١٦٠ :.