چکیده:
هویت چیستی هر چیزی است، اما در مورد آدمی هویت مجموعه ای از خصوصیت های پایداری است که به اعتبار آن، یک فرد انسانی از دیگران متمایز می شود و می تواند با آن خود را بشناسد و به دیگران معرفی نماید. هیچ ملتی، هرچند تازه و نوبنیاد و بدون پیشینه ی تاریخی، بی نیاز از داشتن هویت نیست. ادبیات، گسترده ترین افقی است که در خلال گزارش های آن، می توان مولفه های اصلی هویت را که از سرنوشت انسان در اجتماع به ظهور می رسد، بررسی کرد. یوسف بن محمد بن یوسف هروی، معروف به حکیم هروی، فرزند محمد بن یوسف از اهالی خواف خراسان بود که در ماوراءالنهر دانش آموخت و قسمت عمده ای از دوران حیاتش را در هرات گذراند. یوسفی از حکمای معروف عهد صفوی بود که بعدها به همراه پدر، به هندوستان مهاجرت کرد و در دربار گورکانیان هند مورد توجه و عنایت ظهیرالدین بابر و پسرش، همایون شاه قرار گرفت و دبیر دربار شد. او همانند بسیاری از اندیشمندان ایرانی و در مقام دبیری دربار، با آگاهی از مولفه های اصلی هویت ملی، اقدام به بازنمود مولفه های هویتی، در نامه های بدایع الانشاء نموده است. این مقاله در پنج بخش، با روشی توصیفی- تحلیلی، به تبیین مولفه های اصلی هویت ملی و مصادیق آن می پردازد و در صدد اثبات این مطلب است که این حکیم ایرانی خراسانی تبار، در اثر خود به مولفه های ملی، توجه ویژه ای داشته و با زبانی فصیح و نثری مسجع، آن ها را در نامه های بدایع الانشاء انعکاس داده است. نتیجه این پژوهش، نشان می دهد که این اثر، مولفه های هویت ملی ایرانی- اسلامی را داراست و یوسفی هروی، هم چون مبلغی نقش تاثیرگذاری در تبیین و ترویج این مولفه ها، در دیار هند را داشته است.
Identity is anything; but in the case of humans, “identity” is a set of sustainability characteristics that distinguish it from one person to another, and can recognize it and introduce it to others. No nation, albeit fresh and original, without historical background, needs no identity. Literature is the broadest horizon that, through its reports, can examine the main components of identity that emerges from the fate of man in the community. Yusuf bin Muhammad b. Yusuf Herwi, known as Hakim Heravi, son of Muhammad ibn Yusuf, was a Khaf student from Khorasan, who taught knowledge in Mauralenerah and spent most of his life in Herat. Yusufi was one of the most famous ruler of the Safavid era, who later immigrated to India with his father, and attended the court of the Gurkhanis of India and paid attention to Zahir al-Din Baaber and his son, Homayoun Shah, and became secretary of the court. Like many Iranian scholars and as secretary of the court, he, in the knowledge of the main components of the national identity, has represented the elements of identity in the letters of the “Inventive Letters”. This paper deals with the main components of the national identity and its implications in five sections, in a descriptive-analytical manner, and seeks to prove that this Iranian wise Khorasani descendant has paid special attention to national components. And in a glorious and profligate language, Reyes has reflected them in the letters of Allah. The result of this research shows that this work has elements of Iranian-Islamic national identity, and that Yusufi Heravi, as a missionary, has played a role in explaining and promoting these components in India.
خلاصه ماشینی:
بازتاب هویت ملی ایرانیان ، در نامه های بدایع الانشاء یوسفی هروی تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٧/١٣ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/١١/٢٨ ندا مـراد١ سعید گلناری ٢ علی علیزاده آبدهگاه ٣ چکیده هویت چیستی هر چیزی است ، اما در مورد آدمی هویت مجموعه ای از خصوصیت های پایداری است که به اعتبار آن ، یک فرد انسانی از دیگران متمایز می شود و می تواند با آن خود را بشناسد و به دیگران معرفی نماید.
"بدایع الانشاء" یوسفی هروی یکی از این آثار ارزشمند است که علاوه بر این که به زبان فارسی نوشته شده ، رنگ و بوی هویت ایرانی را نیز دارد.
لذا این پژوهش به منظور شناخت مؤلفه های هویت ملی و نیز بررسی آن در نامه های بدایع الانشاء یوسفی هروی ، تنظیم گردیده است .
در این آثار و ده ها اثر دیگر که تا به امروز، به شکل مقاله ، پایان نامه و کتاب تدوین شده ، موضوع هویت ملی و مؤلفه های آن از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته ، اما در باب مؤلفه های هویتی در بدایع الانشاء اثری نگاشته نشده است .
همان طور که اشاره شد، یوسفی هروی بعد از مهاجرت به هند، بدایع الانشاء را در آن دیار نوشت ، اما در نامه های این کتاب ، تنها نام ولایت ها و شهرهای ایران ، بویژه خراسان بزرگ ذکر شده است .
یوسفی هروی نیز به سهم خود در آثارش ، بویژه در نامه های بدایع الانشاء این مؤلفه ی هویت ملی را نمایانده است .