چکیده:
مهملات، هیچانه ها و ترانه های بازی بخشی از ادبیات عامه و شفاهی اند که از روزگاران بسیار دور، از ذهن
خالقانی گمنام تراویده، میان مردم رواج پیدا کرده و چون گنجینه ای با ارزش به کودکان امروز به ارث رسیده اند. هیچانه ها و ترانه های بازی در میان تمام ملت ها و اقوامی که پیشینه ی غنی فرهنگی دارند، از جایگاه
خاصی برخوردارند. هدف اصلی این مقاله کالبدشکافی هیچانه ها و ترانه های بازی، نقش آ نها در زندگی کودک و تاثیرشان بر رشد شخصیت و تخیل کودک است. همچنین به تشریح طرح نو و تجرب هی جدید و ترکیبی «داستان های پیچانه» خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
"در بخش ول ین مقاله به ویژگی ها و عناصر موجود در هیچانه ها و بازی های آو زی و تاثیر آن ها بر کودک می پرد زیم، مو ردی که کمتر به بحث گذ شته شده ست.
مهمل یا هیچانه، فرمی ست سبک و غلب آهنگین که معمولآ شخصیت های عجیب و غریب ر در / / / از تطر روان شناسی رشد و پرورش خلاقیت گودک، هیچانه ها و بازی های آوازی پاسخ گوی بسیاری از نیازها و شور و هیجان این گروه سنی هستند.
شاید بهتر باشد بگوییم ز بین بازی های آو زی و هیچانه ها، آن دسته که ویژگی های زیبایی شناختی و حسی کافی د شته ند، ماندگار و سینه به سینه نقل شدند و در مسیر نتقال، به وسیله ی گویندگان و نقالان دستخوش تغییر تی نیز شدند که به آن ها رنگ و بویی قومی و جغر فیایی د د و بخش های فرح بخش، جذ ب و تاثیرگذ رشان ر تقویت کرد.
به طور کلی می تو ن قو عد و ویژگی هایی ر که بر ی د ستان های پیچانه در نظر گرفته شده به صورت زیر دسته بندی کرد: ١ ) رو یت ریتمیک و آهنگین و ستفاده ز قافیه به منظور تد عی هیچانه و یجاد نشاط در مخاطب.
در بخش دوم نقش هیچانه ها و بازی های آو زی در تربیت ذوق، رشد خلاقیت، تو نایی و خودباوری کودک و همیت ین شاخه ز دبیات شفاهی در ساخت فرهنگ و هویت کودک مطرح شد."