چکیده:
عدالت، از بزرگترین آرمانهای بشر و از مهم ترین مفاهیم حوزة علوم اجتماعی است. ضرورت آن برای جامعة انسانی، سبب شده تا همواره به عنوان یکی از اهداف عالی زندگی اجتماعی بشر و نیز معیار ارزیابی رفتار رهبران جامعه، مطرح باشد. اهمیت عدالت، به قدری است که نحلههای مختلف فکری و رهبران اجتماعی، به منظور جلب رضایت عمومی و کسب مشروعیت، خود را مدافع آن معرفی میکنند؛ هرچند در عمل، بدان التزامی نداشته باشند.
در مکتب اسلام، عدالت جایگاه ویژه ای دارد و در قرآن کریم، بهعنوان یکی از اهداف بعثت انبیا معرفی شده است. این مقوله، نزد پیامبراعظم,از اعتبار خاصی برخوردار بوده و در اولویت همة برنامهها و راهبردهای اجتماعی و سیاسی ایشان قرار داشته است. در مقالة پیش رو، جایگاه عدالت سیاسی در حکومت نبوی,بررسی شده است..
خلاصه ماشینی:
"کلید واژه ها: عدالت، عدالت سیاسی، پیامبر,، حکومت نبوی مقدمه از آغاز زندگی بشر بر روی کرة خاکی تا کنون، قسط و عدل، بنیانیترین مفهوم عرصة فلسفة سیاسی و مهمترین اصل زندگی و تعاملات وی بوده است؛ بنابراین، اندیشة غالب اندیشمندان و توجه بیشتر مصلحان را به خود معطوف داشته و به صورت بزرگترین آرمان بشر و والاترین آرزوی او تجلی کرده است؛ بهگونهای که گویا از اساس انسان شدن و تحقق انسانیت، جز با تحقق و اجرای عدالت و قسط شدنی نیست و تکامل او و نیل به سعادت راستین اش جز از طریق عبور از صراط عدالت ممکن نمیباشد.
"/> با توجه به عنایت و تأکید آن حضرت به عدالت و قسط در حوزة زندگی جمعی(جامعه و امت)؛ یعنی عدالت سیاسی که بسی مشکلتر از عدالت فردی(در نفس و جان) است، هم در عرصة اندیشه و نظر و هم در میدان کنش و عمل، اندیشه و سیرة ایشان الگویی همة جانبه و تمامعیار، نه تنها برای مسلمانان، که برای هر انسان عدالتخواه و قسط ورز و در هر دورهای از ادوار تاریخ و در هر جامعهای از جوامع انسانی است؛ بنابراین، ابتدا باید حضرتش را شناخت و از قسط نگری و عدلورزی او در عرصة سیاست و تمام عرصهها آگاه بود تا بتوان در این راه به ایشان تأسی جست.
در نگاه آن حضرت، بیان و توجیه نظری عدالت سیاسی، براساس اصولی چون: برابری در خلقت، آزادی و اختیار، ایمان، تدبیر و اندیشه صورت میگیرد و بر همین اساس، پذیرش عدل سیاسی با تکیه بر این اصول، برای جامعة بشری و نفوس انسانی پیامدهایی به دنبال دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: محوریت دین، قانون، حکومت و سایر نهادهای اجتماعی و سیاسی بشر بر عدل و قسط و پیدایش دین عادلانه، قانون عادلانه، حکومت عادلانه و..."