چکیده:
در این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی و تحلیل پیرامون موضوع«تطبیق مشروعیت قصاص در
نظام جزایی ایران و اسلام با مصلحت اجتماعی»پرداخته و با تبیین جایگاه«قصاص»در نظام جزایی اسلام
و ایران و تطبیق آن با مصلحت اجتماعی پرداخته و از مجوع جهات این استنباط را که حفظ مجازات«
قصاص»برای مصلحت اجتماعی ، بازدارنگی جامعه از جنایت نفس و اعضاء و منافع و همچنین حفظ
حرمت تمامیت جسمانی افراد جامعه ضروری و لازم است . جرایم علیه تمامیت جسمانی از جمله جرایم
خشونت آمیز می باشند . این جرایم علیه جسم و جان ، یعنی برخلاف آنچه که ( برخلاف مال) تنها دارایی
انسان و جزئی از وجود اوست ، ارتکاب می یابند . از این رو ، از قدبم الایام در نظامهای حقوقی مختلف
مجازات های سنگینی برای مرتکبان این دسته از جرایم پیش بینی شده است . این سخت گیری در قانون
» حمورابی ، به عنوان قدیمی ترین قانون مدون بشر که سابقه ای چهار هزار ساله دارد ، در شریعت موسی
و سایر ادیان ، در قوانین حاکم در تمدن های قدیمی ( مثل ایران و روم باستان ) و نیز در قوانین « علیه السلام امروزی کشورها مشاهده می شود .
In this paper, using the library method, we analyzed and analyzed the
issue of "the implementation of legal retributivities in the penal system
of Iran and Islam with social expediency" and explained the position of
"retribution" in the criminal system of Islam and Iran and its
adaptation to social expediency And in the opposite direction, it is
necessary to presume that preserving the punishment of "retaliation"
for social expediency, the deterioration of society from the crime of self
and members and interests, as well as the preservation of the dignity of
the physical integrity of the people of society. Crimes against physical
integrity include violent crime. These crimes are committed against the
body and the soul, in contrast to what (contrary to the property) are the
only human property and part of his existence. Hence, in my opinion,
in various legal systems, punitive penalties are imposed on perpetrators
of such crimes. This hardship in the law of Hammurabi, as the oldest
human-law law of four thousand years, is in the Sharia of Moses (as)
and other religions, in the laws of the old civilizations (such as Iran and
ancient Rome), as well as in Today's laws are observed in countries
خلاصه ماشینی:
(مکی العاملی / 1395/ ص 256 ) بخش دوم:تطبیق قصاص نفس در نظام جزایی ایران و اسلام با مصلحت اجتماعی برخی اینطور می اندیشند که مجازاتهایی که در قرآن کریم برای جرایم و ضدهنجار ها معین شده است از جمله مجازات قصاص غیر انسانی و خشن است .
بنابراین برای حفظ تمدن و جلوگیری از عقبگرد نظام جزایی در ایران حفظ قصاص نفس به عنوان مجازات اصلی امری لازم و با مصلحت اجتماعی سازگاز است .
اگر مجازات قصاص نفس نبود بشری که در طول تاریخ به این نتیجه رسیده که قتل عمدی یک انسان زشت و شنیع است و به این نتیجه رسیده است مجازات قاتل را باید به قانون بسپارد ، سیر تکوینی تمدن را برعکس طی خواهد کرد و به دوران سیاه انتقام خصوصی بر خواهد گشت .
برای حفظ تمدن و جلوگیری از عقبگرد نظام جزایی در ایران حفظ قصاص نفس به عنوان مجازات اصلی امری لازم و با مصلحت اجتماعی سازگاز است .