خلاصه ماشینی:
برای آنکه پیوستگی میان ایدههایی که در دوران گذشته دربارة زندگی اجتماعی انسانها بیان شده و اندیشههای اجتماعی جدید را نشان دهم، الگوی جامعة آرمانی افلاطون (384ـ427 ق م) را با تحلیلهای اوتمار اسپان (1950ـ1878)، اقتصاددان و فیلسوف اتریشی و استاد جامعه شناسی دانشگاه وین، تطبیقی بررسی میکنیم.
منتها چون هم کارم سنگین بود (در مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی کار میکردم) و هم کتابهای امین معلوف را در برنامة ترجمههایم داشتم، ترجمة تاریخ اندیشههای جامعه شناسی به تأخیر افتاد تا اینکه در فروردین 1390 من به اشتغالم در بیرون از خانه پایان دادم و پس از گذراندن یک دوره تداوی «کایروپراتیک» به علت درد کمر (ناشی از نشستن زیاد روی صندلی) و بهبود نسبی در اثر ورزش، تصمیم گرفتم این دو جلد را ترجمه کنم و از دخترم که مقیم مونترال است خواستم جلد اول آن را بخرد و با پست برایم بفرستد.
امتیازی که تاریخ اندیشههای جامعه شناسی، اثر میشل لالمان دارد، این است که اندیشه جامعه شناسی را از بستر اولیهاش که تفکر فلسفی بوده است، از دوران باستان تا دورة معاصر ردگیری میکند، و مؤلف علاوه بر تحلیل و تفسیرهای شخصیاش، 125 متن (71 متن در جلد اول و 54 متن در جلد دوم) از آثار اصلی بررسی شده در کتاب و 65 نشانه در قاب از سیر اندیشهها را شاهد آورده است.
انگیزة من ترویج رویکردی علمی به «شناخت علمی» است و ترجمة این کتاب را فرصت مناسبی برای ترویج چنین رویکردی در میان دانشجویان و استادان جامعهشناسی میدانم و آن را از زبان مؤلف تکرار میکنم: «تولید شناخت علمی یک عمل اجتماعی است همانند سایر عملهای اجتماعی، دامنة برد نظریههای جامعه شناختی باید موضوع ارزیابی مضاعف باشد ...