چکیده:
موضوع کنترل تسلیحات به ویژه در گونهی اتمی و هستهای یکی از مهمترین مباحث حقوقی جهان معاصر تلقی میشود. برداشت از قواعد مبتنی بر منابع و اصول اسلامی به عنوان منبع تعیین و جهتدهی به رفتار دولتهای اسلامی در ارتباط با اینگونه از تسلیحات محل اختلاف است . ممنوعیت یا عدم ممنوعیت استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، خصوصا سلاح هستهای، از پرسشهای اساسی جهان امروز است که حقوق بینالملل و مقررات فراملی تاکنون نتوانسته اند ممنوعیت آن را اعلام نمایند و بر همین اساس هیچ ممنوعیتی در رابطه با تولید و نگهداری و استفاده از این سلاحها در مقیاس عام وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با قوانین مبتنی بر شریعت اسلام ضمن اعلام ممنوعیت تولید، نگهداری و استفاده از این سلاحها بر اساس اندیشههای فقه اسلامی، طرح خاورمیانهی منطقه عاری از سلاح هستهای را ارایه داده است که بیانگر پیشرو بودن اسلام در این زمینه است.
خلاصه ماشینی:
"(طباطبایی،١٤١٧:١١٤) تفسیر نمونه نیز به همین معنا اشاره دارد «هدف این نیست که مردم جهـان و حتـی ملـت خود را با انواع سلاح های مخرب و ویران گر درو کنید، و آبادیها و زمین هـا را بـه ویرانـی بکشانید، هدف این نیست که سرزمین ها و اموال دیگـران را تصـاحب کنیـد، و هـدف ایـن نیست که اصول بردگی و استعمار را در جهان گسترش دهید، بلکه هدف این اسـت کـه بـا این وسایل دشمن خدا و دشمن خود را بترسانید» ( مکارم شیرازی، ١٣٧٤: ٢٢٥) در تفسیر من وحی القرآن «رد دشمن و ممانعت از جنگ و نیز اجبار دشـمنان بـه سـمت معاهده و صلح با مسلمانان » به عنوان مقصـود از آیـه مطـرح شـده اسـت (فضـل الله ، ١٤١٩: ٤٠٩)؛ در کتاب الفرقان فـی التفسـیر القـرآن نیـز «آمـادگی جهـت دفـاع از حـدود و ثغـور / ممالک اسلامی» ذکر شده است (صـادقی،١٣٦٥: ٢٧٥)؛ در تفسـیر شـریف مجمـع البیـان در تفسیر آیه آمده است «هدف ، آمادگی پیش از حمله ی کفار است تا رغبت دشمن به حملـه از میان برود» (طبرسی،١٣٧٣: ٨٥٢) در التحریر و التنویر آمده است «قوت و قـدرت یـابی مسـلمانان عـاملی اسـت کـه کفـار دیگر جرأت تجاوز به مسلمانان را نداشته باشند» (ابـن عاشـور، بـیتـا: ١٤٥) همـین معنـا در تفسیر روح المعانی (آلوسـی، ١٤١٥: ٢٢١)، فـی ظـلال القـرآن (شـاذلی، ١٤١٢: ١٥٤٤) نیـز آورده شده است ."