چکیده:
در این مقاله، پس از اشارهای مقدماتی و اجمالی به مفهوم شالودهشکنی و طرح خلاصهای از اندیشههای فلسفی، زبانشناسیک و ادبی دریدا، رهیافت شالودهشکنی با اشاره به خوانش او از دو متن ادبی غربی بررسی گردیده و در پایان، یکی از قصاید معروف خاقانی یعنی چکامۀ «در معارضۀ شیخالشیوخ بغداد» براساس نظریهها و رویکرد و رهیافت دریدا، شالودهشکنی گردیدهاست و نشان داده شده که خوانشی عمیق و شالودهشکن، باعث سردرگمی و حیرت خواننده در فهم موضوع و درک معنا و شناخت مخاطب شعر میشود. این خوانش با بررسی و تحلیل تضادها، واژهها، طرز بیان، مضامین، روابط بینامتنی و برخی از صنایع ادبی، معنایی خلاف ظاهر یا حتی خلاف نیت مؤلف از شعر به دست دادهاست.
After a brief introductory reference to the concept of deconstruction and proposing a summary of philosophical، linguistic and literary thoughts of Derrida، the deconstructive approach has been studied on the basis of his reading two western texts، and finally، one of the famous odes of Khaghani called" Dar Mo'areze-ye sheikh al-shoyukh-e Baghdad"(About the opposition of Baghdad's great sheykh) has been deconstructed upon the Derrida's approach to show that a deep and deconstructed reading results in confusion and surprise of reader to understand the issue، to realize the meaning، and to know the poem's audience. Analyzing the contrasts، words، mode of expression، themes، intertextual relations and some literary industries، this kind of reading provides a meaning contrary to appearances or even to the intention of the poet.
خلاصه ماشینی:
خوانش شالوده شکن قصیده ای از خاقانی 1 علیرضا امامی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران سید محمد صاحبی استادیار پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (از ص ٩١ تا ١٠٣) تاریخ دریافت : ٩٥/٠٢/٠٥، تاریخ پذیرش : ٩٥/١١/٠٢ چکیده در این مقاله ، پس از اشاره ای مقدماتی و اجمالی به مفهوم شالوده شکنی و طرح خلاصه ای از اندیشه های فلسفی، زبان شناسیک و ادبی دریدا، رهیافت شالوده شکنی با اشاره به خوانش او از دو مـتن ادبـی غربـی بررسی گردیده و در پایان ، یکی از قصاید معروف خاقانی یعنی چکامه «در معارضـه شـیخ الشـیوخ بغـداد» براساس نظریه ها و رویکرد و رهیافت دریدا، شالوده شکنی گردیده است و نشـان داده شـده کـه خوانشـی عمیق و شالوده شکن ، باعث سردرگمی و حیرت خواننده در فهم موضوع و در́ک معنا و شـناخت مخاطـب شعر میشود.
٢. خلاصه ای از اندیشه های دریدا به گفت ٔە دریدا، اندیشه و فلسف ٔە غربی، از آغاز در بنـد عناصـر دوقطبـی و تقابـل هـای دوگانه بوده است : بد و نیک ، غیاب و حضور، نوشتار و گفتار، زن و مرد و مانند آن ؛ ایـن دو قطب هرگز به طور مستقل وجود نداشته اند، بلکه همـواره در تقابـل بـا یکـدیگر شـناخته میشده اند (نک : احمدی، ١٣٨٤: ٣٨٤) و «در این تقابل ، یکی از دو جزء به لحاظ ارزشـی، منطقـی و...