چکیده:
کیفرهای حدی، بخش عمده ای از حقوق جزایی اســلام را تشــکیل میدهد. این نوع کیفرها که دارای ویژگیهای متمایزی اســت ، مانند همه احکام شــریعت برخاســته از مصــالح و حکمت های حکیمانه ای میباشــد. اجرای درســت این کیفرها(با توجه به شـرایط و جوانب گوناگون ) آثار بسـیار ارزنده ای در پی دارد. در نگاه نخسـت به نظر میرسـد این نوع کیفرها ثابت و غیر قابل تغییر است ، اما با کنکاش در متون شـرعی، روشن میشود که این نوع کیفرها نیز به نحوی بسیار مدبرانه از انعطاف پذیری ظریف و قاعده مندی برخوردار اســـت ، به گونه ای که در زوایـای مختلف همچون مقـام اثبـات ، پیگیری، اجرا و در قالب تبدیل و تخفیف ، امکان قبض و در برخی موارد امکان بسـط از جانب خود شارع مقدس تعبیه شده است تا با شرایط زمانی و مکانی سازگاری داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"(همان : ٤١) سوم : ارجاع به آیین دیگر اگر غیر مسـلمانی که در پناه اسـلام اسـت (یهودی، مسـیحی و غیره ) با اهل ملت خودش زنا یا لواط یا مسـاحقه کند یا مرتکب سرقت گردد(در صورتی که این اعمال در آیین آنها هم کیفر داشـته باشد) امام و حاکم شرع مخیر است که طبق موازین شریعت اســلام حد را بر او جاری کند یا او را به اهل دیانت خودش تســلیم نماید تا بر اســاس آیین خود او را کیفر دهند.
در خصوص همین شاخه از کیفر، دو سئوال اسـاسـی به ذهن انسـان خطور میکند: نخسـت این که آیا اسلام طرحی جامع دارد که بتواند خواســـته صـــاحبان نظران را به بهترین وجه تأمین کند؟ طرحی که در آن ، همه توجیهات پیش گفته ، جایگاه خود را بازیابند و در عین حال ، تأمین کننده ســعادت حقیقی بشــر نیز باشــد؟ دوم این که آیا ممکن اســت همه توجیهات پیشــنهاد شــده را در قالب طرحی جامع بر یک مبنای حکیمانه اسـتوار نمود؟ مبنایی که خاســتگاه اقســام مختلف کیفر باشـد؟ به نظر میرسـد پاسـخ هر دو سـئوال مثبت باشد، زیرا مدعا این است که قوانین کیفری اســـلام ضـــمن برخورداری از نکات مثبت تمامی مکاتب پیش گفته ، از جامعیتی وصـف ناپذیر برخوردار اسـت .
در نگاه نخسـت به نظر میرسـد این نوع کیفرها ثابت و غیر قابل تغییر است ، اما با کنکاش در متون شـرعی، روشن میشود که این نوع کیفرها نیز به نحوی بسیار مدبرانه از انعطاف پذیری ظریف و قاعده مندی برخوردار اســـت ، به گونه ای که در زوایـای مختلف همچون مقـام اثبـات ، پیگیری، اجرا و در قالب تبدیل و تخفیف ، امکان قبض و در برخی موارد امکان بسـط از جانب خود شارع مقدس تعبیه شده است تا با شرایط زمانی و مکانی سازگاری داشته باشد."