چکیده:
يكي از مهم ترين و اثرگذارترين اموال فكري نوين در حوزه مالكيت ادبي و هنري، آثار
سينمايي هستند كه در عين تجميع مجموع هاي از خلاقي تها، مخلوطي از سرمايه هاي
فكري و مالي مي باشند. اين دسته از اموال فكري، به علت نياز به سرمايه مالي و وقت
فراوان و همچنين وجود افراد و ابداعات متعدد در فرايند توليد، وجه هاي متمايز از ساير
آثار فكري دارند و لذا به اين جهت بايد جداگانه مورد تحليل واقع شوند. در اين مقاله،
ضمن بررسي مفهوم اين دسته آثار، ماهيت آنها از حيث قالب شكلي و نوع حمايت از آنها
مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
بند ٣ ماده ٢ قانون حمایت از حقوق مؤلفان ، مصنفان و هنرمندان مصـوب ١٣٤٨ ایـران نیـز اثـر سمعی و بصری به منظور اجرا در صحنه های نمایش ، پرده سینما یا پخش از رادیـو یـا تلویزیـون که به هر ترتیب و روش نوشته یا ضبط یا نشر شده باشد را مورد حمایت قرار می دهد اما تعریـف مشخصی از اثر سینمایی ارائه نمی نماید.
بند اول : اثر مشترک به موجب ماده ٦ قانون حمایت از حقوق مؤلفان ، مصنفان و هنرمندان ایران ، اثری که با همکاری دو یا چند پدیدآورنده به وجود آمده باشد و کار یکایک آنان جدا و متمایز نباشد اثر مشترک نامیده می شود و حقوق ناشی از آن حق مشاع پدیدآورندگان است ، اما به موجب بنـد ٢ مـاده ١ لایحـه قانون جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران ، «اثر مشترک » اثری است که در نتیجه همفکری خلاق دو یا چند شخص حقیقی در یک زمان و مکان واحد یا متفاوت پدید آمده است به گونه ای که سهم هرکدام به صورت بخش ممزوج شده ای از اثـر باشـد خـواه ایـن سـهم مسـاوی ، قابـل تشخیص یا تفکیک باشد یا نباشد.
در این زمینه قانون مالکیت فکری مصر نیز بیان می نماید: «اثـر جمعـی اثری است که با همکاری گروهی از مؤلفان تحت مـدیریت شـخص حقیقـی یـا حقـوقی تولیـد می شود و مدیر مکلف به نشر اثر تحت نام خود می باشد و سـهم هریـک از مؤلفـان قابـل تمیـز 3 نمی باشد» .