چکیده:
جرم ، این واقعیت همیشگی و لاینفک در تحولات زندگی بشری که بنابرقولی ، عمری بسان نخستین اجتماعات انسانی را دارد که گاهی نمودی از جریحه دار شدن حس نوع دوستی و شفقت در تمامی ادوار تاریخی و گاهی در برهه ای از زمان خاص بنابر یکسری مصلحت اندیشی ها و ایدئولوژی های فرهنگی و سیاسی برای آدمی ایجاد مسوولیت کرده و پیامدهای آن واکنشی است که از جانب اجتماع به دلیل زیر پا گذاشتن والاترین ارزش ها و فضایل مشترک و مورد احترام همه افراد جامعه که متضمن وجدان جمعی است و دیگری ، انگ و برچسب مجرم بر فاعل آن و سرانجام تولد بزه دیده ، این شخصیت دورافتاده و کم به بازی گرفته شده در درام نمایشی جرم است . 2 1 فرایند جرم زدایی نسبت به کیفرزدایی ، پیشینه چشمگیری در ازمنه گذشته نداشته است و شاید عمری در حدود سی ، چهل ساله دارد. اما امروزه ، با صدور اعلامیه های مبتنی بر صیانت از حقوق بشر و آزادی های فردی و اجتماعی برخی دولت های لیبرالیسم ، از آن به عنوان یکی از ابزارهای سیاست جنایی سود جسته اند. در این نوشتار برآنیم که در بخش اول به دلیل پراکندگی مواد مربوط به سقط جنین در قانون مجازات اسلامی به تبیین مواد مربوطه و سپس به بررسی آنچه که منجر به جرم انگاری از این پدیده توسط قانونگذار شده است می پردازیم و در بخش دوم یک بررسی تطبیقی در نحوه واکنش سایر کشورها در برخورد با سقط جنین و در نهایت دلایلی که نگارنده را در جرم زدایی از سقط جنین مجاب کرده پرداخته ایم .
خلاصه ماشینی:
"به نظر نگارنده سقط جنین در هنگام بارداری ناخواسته و یا بارداری ناشی از تجاوز به عنف رفتاری غیراخلاقی به حساب نمی آید؛ درست است که در هر حال شانس بالقوه زندگی از یک انسان گرفته می شود ولی در هیچ کدام از دو مورد نمی توان حس مادر شدن را به شخص آن هم به دلیل والا بودن و ارج مقام مادر و هزاران فضایل انسانی و اخلاقی دیگر به شخصی که نمی خواهد این حس را داشته یا مجددا تجربه کند، تحمیل کرد و حتی سقط جنین در این گونه موارد از نقطه نظر اجتماعی نه تنها مذموم نیست ، بلکه از آن دفاع هم می کند و اعمال مجازات نسبت به این گونه مجرمین را داوری ناعادلانه به حساب می آورند و نباید فراموش کنیم که توفیق حقوق و جزا در حمایت اجتماعی و قبول و باور آن توسط مردم آن هم در یک جامعه مردم سالار است ."