چکیده:
در پارادایم کارکردگرایی، حسابداری مدیریت همچون ابزار و دستگاه نمادین خنثایی می باشد که به بازنمایی بی طرفانه می پردازد و هستی شناسی برآمده از چنین پارادایمی، جدایی واقعیت ها از شیوه های حسابداری است. در پارادایم های نوین منبعث از پست مدرنیته، به رویکرد اجراگری می رسیم که بر اساس آن حسابداری با ایجاد مرزهای شناختی که شیوه های اجتماعی را در نظریه اقتصادی و مالی جای می دهند، نقش های قلمروپردازی، واسطه گری، قضاوت و ذهنیت سازی برای مخاطب را می پذیرد. در همین راستا بر پایه نظریه شبکه – کنشگر، حسابداری مدیریت یک کنشگر در تعامل با سایر کنشگران در شبکه های درهم تنیده از افراد، سازمان ها و بازارها است که می تواند موجب تغییر در دیگر کنشگران گردد و اجراگری خلاقانه می تواند جولانگاهی برای نفوذگری و مداخله گری گردد و به تبع آن محاسبات سیاسی برای استدلالات اقناعی در هستی شناسی حسابداری مدیریت هویدا شود. در این مقاله بر اساس پژوهشی مبتنی بر تحلیل فلسفی، جامعه شناختی و اقتصادی به هستی شناسی حسابداری مدیریت با تاکید بر مقوله اجراگری و نظریه کنشگر- شبکه پرداخته شده است و به سه کاربرد آن در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی، حرفه ای گرایی و پاسخگویی نیز اشاره شده است. نتیجه آنکه حسابداری مدیریت در فرایندهای هوشمندانه شبکه ای هویت می یابد و نمی توان در شبکه های واقعی از نقش اساسی عناصر مجازی و موضع ناپذیر «قدرت و ایدئولوژی » غافل بود.
In the functionalism paradigm، management accounting is as a neutral instrument and symbolic device addressing fair representation and ontology derived from such a paradigm is the separation of facts from accounting practices. In the new paradigms originated from postmodernity، we achieve a performative approach under which accounting accepts the roles of making territory، mediatory، judgment and making up mind for the audience by creating cognitive boundaries that make room for social practices in economic and financial theory. In this regard، based on actant-network theory، management accounting is an actant in interaction with other actants in interconnected networks of individuals، organizations and markets that can cause changes in other actants and creative performativity can be a field for penetration and intervention، so political calculations can become manifest to persuasive arguments in management accounting ontology. In this paper، regarding a research based on philosophical، sociological and economic analysis، management accounting ontology is addressed emphasizing on performativity and actant-network theory and its three applications in the field of social responsibility، professionalism and accountability are also mentioned. The results show that Management accounting finds identity in network intelligent processes and in real networks cannot ignore the major role of virtual and position inevitable elements of “power and ideology”.
خلاصه ماشینی:
رویکردی که اجزای آن عبارت است از (لاو، 2004): · فلسفه: پستمدرنیته (تنوع نگرشی و اهمیت تفسیر فردی) · تئوری اجتماعی: مبتنی بر درک عمیق روابط نوین اجتماعی متأثر از تکنولوژی اطلاعاتی، گسترش و شبکهای شدن ارتباطات و سهولت تجربه و حضور در فضاهای متنوع) · کاربرد تئوری: جامعه دانشمحور · سبکهای تحقیق: اجرا گری و شبکه –کنشگر که از تحقیقات جامعهشناسی علم و دانش شناسی نشأت گرفته است و میکوشد هستیشناسی متفاوت دانشهای مختلف را شناسایی نماید در این تحقیق به هستیشناسی رابطهای حسابداری مدیریت بر اساس نظریههای مدرن اجراگری و کنشگر– شبکه پرداخته شده و در ادامه مقاله نیز به جنبههای کاربردی این نظریات همچون اجراگری و گزارشگری ، کنشگر-شبکه و مسئولیت اجتماعی و کنشگر شبکه و حرفهای گرایی بررسی گردیده است.
با توجه به نظریه شبکه – کنشگر (کالون، 1986؛ لیتور، 2005؛) حسابداری به عنوان یک کنشگر مفهوم سازی میشود که نه تنها به اجراگری از طریق خلق بازنمایی میپردازد، بلکه کنشگری بین کنشگران انسانی و غیرانسانی در یک شبکه نیز است، که فعال است و بر روی مجموعهای از انسانها و غیر انسانها تأثیر میگذارد.
F. ) 2001 The role of actor-networks and boundary objects in management accounting change: a field study of an implementation of activity-based costing.
Accounting, Organizations and Society, 26, 237-269 * Callon, M.
(2013) Accounting, organizing and economizing: connecting and organizational theory.
(2010) How to construct an actor-network: management accounting from idea to practice.
(2014) The performativity thesis and its critics: Towards a relational ontology of management accounting.