چکیده:
حقوق مولف یا آنگونه که در نظام کامن لا معرفی می شود، کپی رایت، سعی دارد از همه دستاوردهای غیرصنعتی ناشی از فکر و ذوق بشر حمایت کند. آثار مورد حمایت، تنوع و گستردگی و دسته بندی گوناگونی دارند. همه آثار برای شمول حمایت ناگزیر از عینی شدن و تبلور ظاهری هستند، اما تنها برخی آثار از طریق رسانه ها، به جامعه عرضه می شوند. اهمیت رسانه و قدرتی که به صاحب خود و پدیدآورندگان اعطا می کند، بر کسی پوشیده نیست. آثار تلویزیونی، سینمایی و رادیویی مهم ترین این موارد هستند.
خلاصه ماشینی:
کتابی که در این مقاله نقد میشود نیز با توجه به همین نگرش درصدد بیان و عرضه احکام حقوقی حمایت از «آفرینشهای رسانهای» در مقابل سایر آفرینشهای مورد حمایت است؛ بهعبارت دیگر، نویسنده کتاب به بررسی موضوعی گونهای از آثار مورد حمایت توجه داشتهاست: انتخاب حقوق مولف در خلق آثاری که راه انتقال آنها به جامعه «رسانه» میباشد موضوع مهم و شایسته توجهی است.
با اینکه همه انواع آثار از قابلیت و امکان بهرهبرداری رسانهای برخوردار میباشند، بهنظر میرسد نویسنده کتاب «حقوق، مالکیت فکری آفرینشهای رسانهای» هدف دیگری را تعقیب میکند و منظور ایشان گروه خاصی از آثارمورد حمایت حقوق مولف است.
نویسنده بهخوبی با درک اهمیت موضوع تحقیق اعلام کرده است «کتاب حاضر تلاشی درراستای ترسیم نمای کلی حقوق مالکیت فکری درخصوص آفرینشهای رسانه است که با بررسی ابزارهای نظام حقوقی مختلف بسترهای حمایت از آثار رسانهای را معرفی خلأهای موجود را بیان میکند» (ص ۱۶).
۳. موقعیت اثر در میانه میدان با توجه به شیوهای که نویسنده در پژوهش خود انتخاب کرده است (انتخاب موضوعی) طبیعی است میان این کتاب و تمامی تحقیقاتی که بهطور کلی و جامع یکی از دو شاخه مالکیت فکری (مالکیت صنعتی و تجارتی یا مالکیت ادبی و هنری) را مطرح میکنند، مرز مشخصی وجود دارد و انتظار این است مطالب کتاب حاضر تنها به موضوع خاص «آفرینشهای رسانهای» اختصاص یافته باشد و جز برای نمونه یا ذکر کلیات، احکام خاص سایر آثار، مورد توجه قرار نگرفته باشد.