چکیده:
در این پژوهش باتوجه به نظریات پیتر برگر در باب تکثرگرایی دینی و نوعشناسی جان هیک در زمینهی سبکهای دینداری (تکثرگرایی، شمولگرایی و انحصارگرایی)، به بررسی رابطهی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج پرداخته شد. این پژوهش بهروش پیمایشی در سطح شهر و شش روستای سنندج (سراب قامیش، اجگره ، دویسه، تنگیسر، نیر و محراب) انجام گرفته است. نمونهی آماری شامل583 نفر از جوانان (29-18 سال) شهر و روستا بوده است که بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند؛ و پرسشنامهها با بهرهگیری از اندیشههای برگر در باب حاملان ثانوی نوسازی طراحی گردیدند. یافتهها نشان میدهد که شمولگرایی رایجترین نوع دینداری در بین پاسخگویان شهر و روستا میباشد و نادرترین نوع دینداری مربوط به انحصارگرایی است. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد که از مجموع 17 مولفهی معرفیشده به برنامهی رگرسیونی، موثرترین عوامل بر تکثرگرایی بهترتیب گرایش جهانی، گرایش استقلالطلبانه، کیفیت زندگی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی است.
Drawing on Peter Berger's views on religious pluralism and John Hick’s typology of religiosity (pluralism, inclusivism and exclusivism), this essay investigates the relationship between modernization and religious pluralism among the youth in the city of Sanandaj and six of its villages.
This survey was performed in Sanandaj and six Kurdish village (Saraw Qamesh, Ajgarah, Doveyse, Tangisar, Niar and Meraw). The sample consisted of 583 young people (18-29 years old) who were selected through multistage cluster sampling.
The results show that “inclusivism” is the most common type of religiosity among urban and rural respondents. The rarest type of religiosity is “exclusivism”. Results of multivariate regression shows that of the 17 components introduced to the regression program, the most effective variables on pluralism could be ordered as follows: Global orientation, independence orientation, quality of life and socio-economic status
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج حسین میرزایی ١ مطالعاتجامعه ناختی ش دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران (علمیـپژوهشی) نافع باباصفری دوره ٢٢،شماره یک :١٢٩-١٠٣ دانشجوی دکتری مردم شناسی دانشگاه تهران شاپا ٢٨٠٩-١٠١٠ نمایه در ISC دریافت ٩٣/٢/٢٠ پذیرش ٩٤/٦/١٧ چکیده در این پژوهش باتوجه به نظریات پیتر برگر در باب تکثرگرایی دینی و نوع شناسی جان هیک در زمینه ی سبک های دین داری (تکثرگرایی، شمول گرایی و انحصارگرایی)، به بررسی رابطه ی نوسازی و تکثرگرایی دینی در بین جوانان شهر و روستاهای سنندج پرداخته شد.
جمع بندی مبانی تجربی و نظری پژوهش های تجربی انجام شده نشان میدهد که تکثرگرایی دینی به نوعی جزو لاینفک جهان مدرن شده است و در جوامعی که فرایند نوسازی را تجربه کرده و میکنند، سبک دین داری کنش گران متفاوت از گذشته خواهد بود و به سمت تکثرگرایی سوق پیدا میکند.
توزیع درصد فراوانی پاسخ گویان برحسب متغیرهای مستقل شهر روستا متغیر خیلی کم و اصلا کم متوسط زیاد کاملا خیلی کم و اصلا کم متوسط زیاد کاملا نوگرایی 22/4 41/8 30/3 5/6 0 53/5 33/7 10/7 2/1 0 کیفیت زندگی 5/3 34/7 56/2 3/8 0 2/5 37/0 59/7 0/8 0 میزان استفاده از اینترنت 31/8 27/9 13/5 19/7 7/1 90/9 4/1 2/9 1/2 0/8 میزان استفاده از ماهواره 32/9 14/4 18/5 19/1 15/0 35/0 12/3 21/0 20/6 11/1 وضعیت اجتماعی -اقتصادی 29/4 55/3 12/9 2/4 0 87/7 10/7 1/6 0 0 1 Physical Health Domain 2 Psychological Domain 3 Social relationship Domain 4 Environmental Domain نمودار شماره ی ١ توزیع سبک دین داری پاسخ گویان را برپایه ی تقسیم بندی جان هیک نمایش میدهد.