خلاصه ماشینی:
کوماراسوآمی در کتاب عناصر شمایل نگاری بودایی yhpargnocI tsihdduB fo stnemelE به نقل از ریگ و دا ذکر میکند که آگنی نیز از لوتوس متولد شد(تصویر 5)و این ارتباط قوی بین آگنی و لوتوس سبب آن شد که در مرکز قربانگاههایی که به نام آگنی ساخته میشود،گل نیلوفری قرار دهند.
این حضور نمادین و اسطورهای لوتوس در اوپانیشادها که شرح حکیمانه و عمیقی بر وادهاست تقویت شد و نیلوفر که در اندیشه ودایی،گل ظهور محسوب میشد در کالبد انسان که خود نمونهای کوچک از عالم بود (براساس اصل تناظر عالم و آدم)«خانه نیلوفری»یادل نام گرفت اما مهمترین و مشهورترین آثار هنری بودایی را میتوان در عصر «آشوکا»جست و جو کرد.
به عبارت دیگر در بررسی تطبیقی آثار هنری ایران و هند دو قلمرو بسیار روشن در اشتراک هنری دو تمدن وجود دارد یکی آثاری که ایزدان دو تمدن را ایستاده بر نیلوفر نشان میدهد و دیگری استفاده از لوتوس در معماری و به ویژه سرستونها و زیر ستونها.
ابتدا تصاویری از ایران و هند در این مورد را نظاره میکنیم،در تصویر شماره 10 الههی مهر در نقشی در بیستون ایران بر روی نیلوفر ایستاده است و کاملا به آثار هنری بودایی و هندو شباهت دارد.
در تصویر شماره 11 مقایسهی س رستونهای پاتالی پوترا و تخت جمشید نشان میدهد که در استفاده از لوتوس واژگون با هم مشترکند،هم چنین اگر تصویر شماره 12 را با آثار هنری هندو و بودایی مقایسه کنیم در دست یکی از شاهان ایرانی در تخت جمشید(احتمالا خشایارشاه)نیلوفری دیده میشود که نماد و نشانهی قدسی است.