خلاصه ماشینی:
برای مثال میتوان از نمونههای خط نسخ،رقاع و ریحان بر روی سنگهای مقابر گجرات و خط بسیار زیبای ثلث بر روی سنگنوشتههای بنگال و به مقیاس کمتر در گجرات و راجستان که به وسیلهی تصاویر زیبایی شبیه به تیر و کمان،ردیفی از فانوس،پرندگان در حال پرواز،مرغابیانی که با گردنهای کشیده بر روی آب پرواز میکنند،مارهای گردن افراشته و مانند آنها تزیین شدهاند و همچنین از سنگنوشتههای بسیار دلپذیر خط ثلث در ترویج هنر خطّاطی در دوران امپراطوری گورکانیان آغاز شد؛ هنگامی که همایون در ربع دوّم قرن شانزدهم میلادی در موقع بازگشت از ایران هنرمندان پراستعدادی چون میر عبد الصمد شیرازی شیرین رقم،سیّدعلی و نظیر آنها را با خود به هند آورد و آهنگ رشد و توسعهی آن سریعتر گردید بیجاپور،گلکنده و حیدرآباد و دیگر سنگنوشتههای عالی دوران حکومت گورکانیان نام برد.
این کتاب در حال حاضر در موزهی بهارت کلا بهون در دانشگاه بنارس،همان موزهای که نسخهی بسیار نفیسی از گلستان سعدی کتابت شده توسط محمد باقر(در سال 1564 میلادی)فرزند میرعلی هنرمند مملوکهی امیر بزرگ اکبر منعم خان خانان نگهداری میشود؛میربایزید بن سلطان هروی متخلّص به دوری و ملقّب به کاتب الملک،خطّاط کتیبهی بسیار زیبایی است به خط نستعلیق(1569 میلادی)در یکی از قریههای ناگور راجستان.
این کتاب در کتابخانهی موزهی سالار جنگ حیدرآباد موجود است؛درویش شاه حسین بن مولانا محمد رضا اصفهانی با همکاری علی مردانخان و به هنگام لشکرکشی گورکانیان به بلخ کلیات سعدی را در سال 1647 میلادی به خط نستعلیق و با کیفیّت بسیار بالا کتابت نمود.