چکیده:
دین از ابتدای پیدایش انسان نقش مهمی در زندگی او داشته است. سینماگران نیز به تبع جامعه و تاریخ، همواره نگاه های دینی را به همراه داشته اند و با روایت و استفاده از تکنیک های بصری و صوتی و سو ژه سازی و پردازش شخصیت های مورد نیاز خود، بر سبک دین مداری مخاطب مؤثر بوده اند. ورود بشر به دوره مدرن و کم توجهی به دین باعث شد بازگشت بشر به دین در دوره پسامدرن با تحریف و گمراهی بسیاری همراه شود. معنویت بدون خدا و جایگزینی جادو به جای معنویت اصیل از مهم ترین این تحریف هاست که توسط سینما بازنمایی و تبلیغ می شود. کابالا یا همان تصوف یهودی یکی از این معنویت های غیر اصیل است که در سال های اخیر در مجامع سینمایی مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله با تلقی کابالا به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی معنویت عصر نوین، سعی نموده است با بررسی موردی انیمیشن «ناین»، روش های القاء نامحسوس مفاهیم کابالیستی، توسط رسانه ها را بررسی نماید.
Since the beginning of man’s creation، religion has played an important role in man's life. Being affected by society and history، film-makers have had a religious look throughout and influenced audiences' religion–centredness style by making use of narrations، audio-visual techniques، subject-making and developing the characters of the story. The arrival of modern period along with the inattention to religion has caused man to go astray in his return to religion during the postmodern period. Godless spirituality and replacing real spirituality with magic are among the striking instances of deviation which characterize the cinema. Cabbala or Jewish Sufism is one of the false kinds of spirituality which have been the special concern of cinema circles. Regarding Cabbala as one of the key components of modern spirituality، the present paper seeks، through an ad hoc study of animated Im 9، to review the methods of invisible indoctrination of Cabbalist concepts used by media.
خلاصه ماشینی:
"این روش تحقیقی، روشی مناسب برای تحلیل متون ارتباطی مورد نظر، و تا حد امکان روشی جامع و کامل برای انجام یک کار پژوهشی کیفی است؛ زیرا فیسک علاوه بر اینکه از رمزگان اجتماعی و فنی استفاده می کند، بر رمزگان ایدئولوژیک تأکید دارد و بنابراین برای کشف معانی پنهان و کلیدی فیلم دربارة کابالا، می تواند کمکی شایان کند.
نکتة درخور توجه این است که در پایان فیلم با اینکه روح عروسک های مرده باز پس گرفته شده اند و ماشین بزرگ نابود گشته، همچنان موسیقی، حزن خاص خود را داراست و مخاطب را در انتظار و ابهام باقی نگاه می دارد.
به نظر می رسد مبانی سکولار فیلم جایی برای شخینا و به عبارتی سلطنت خدا بر روی زمین قایل نیست و بنابراین با چشم پوشی از این سفیره، انسان را وارث و سپس حاکم زمین، و آبادگر آن معرفی می کند؛ چنان که سفیره های یک (شریعت)، دو (حکمت)، پنج (اوامر و نواهی)، شش (واسطة فیض میان نیروهای برتر و سفیراهای پایین) و هشت (جلال و قدرت خدا) نیز در راه رسیدن به این هدف بزرگ قربانی می شوند و به آسمان عروج می کنند.
منجی فیلم، یعنی ناین، به وسیلة جادو آفریده می شود و نیز با استفاده از طلسم جادو، ماشین بزرگ را نابود می سازد و همچنین با انجام اعمال جادویی است که می تواند تکه های تسخیرشدة روح الهی توسط شیطان را بازستاند و به آسمان برگرداند."