خلاصه ماشینی:
11 در سایه این توفیق و تشکیل دولتهای نیمه مستقل ایرانی راه برای تجدید عظمت ایران و نوسازی فرهنگی و بازپردازی علمی و ادبی و هنری هموار گردید و ذوق و استعداد هنرمندان و محققان ایرانی در سایهی آرامشی نسبی که این حکومتها فراهم آورده بودند راه خود را دوباره یافت و به ایجاد آثار ارزشمندی در زمینههای گوناگون هنری علمی و فنی از جمله خلق و تحسین و تجوید و تزیین خطوط گوناگون پرداخت و چون خط و زبان دینی آن روز خط و زبان قرآن بود، هم آنگونه که دانشمندان ایرانی به علوم قرآنی روی آوردند و آثار ارزشمندی به جهان اسلام عرضه داشتند،هنرمندان نیز با گرامی داشت قرآن و به سبب دلبستگی که از قدیمترین روزگاران به انواع هنرها داشتند و منع و نهی بعضی از هنرها مثل نقاشی و مجسمهسازی،خطاطی و خوشنویسی و کتابت،قرآن را وجهه همت قرار دادند و در این راه از بذل هیچ کوششی فروگذار نبودند و در این راه یعنی در راه اعتلا و ارتقای هنر خط تا جایی پیش رفتند که پس از چندی آثاری شگفتانگیز در خوشنویس به یادگار نهادند.
این تابلو عالی کاشیکاری از چهار ترنج و یک مربع در وسط آنها تشکیل یافته است که در هر ترنج به شکلی بسیار استادانه یک مصراع از این رباعی جای گرفته است: چون نامه جرم ما بهم پیچیدند بردند و به میزان عمل سنجیدند (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 12:یک طرح خطی بر روی پارچه از دوره سلجوقی بیش از همه کس گناه ما بود ولی ما را به محبت علی بخشیدند19 (تصویر شماره 2) سهم عنصر ایرانی در تحسین و تجوید و تزیین و تذهیب خط برای نشان دادن فضل تقدم و تقدم فضل ایرانیان بهتر مینماید که از سکه آغاز کنیم که چه قبل از اسلام و چه در تمدن اسلامی یکی از لوازم خلافت و سلطنت است.