خلاصه ماشینی:
"بحث در مورد مهاجرت فولکلوریک،یعنی پیدا نمودن ریشه منشاء یک نغمه از نظر وضع جغرافیایی محیط گاهی ما را بهصورت اصیلتر و مستندتر آن راهنمایی میکند،این خود امید خوبی برای رسیدن به مقصود نهایی است ولی گاهی که این اصالت در یک نقطه توقف میکند،در آنصورت باید وضع جغرافیایی تقریبا عمومی نغمه را مشخص کرد و کار مطالعه را پایان داد.
نفوذ در تودهء بومی عبارت از این است که شخص تودهشناس در ابتدای امر برای اینکه یک جماعتی را از نظر مردمشناسی مورد مطالعه تحقیق خود قرار دهد باید تدارکاتی را فراهم نماید بتواند داخل آن جماعت شود و با مردم آن محشور گردد معاشرت کند و بعد از نفوذ کامل در مردم تحقیقات خود شروع نماید.
مقاصد و هدفهایی که دارد با آنها در میان گذارد و موافقتشان را جلب کند گاهی ممکن است نسبت به کار او سوءظنی پیش آید که موجب بروز اشکالاتی میشود و درنتیجه پذیرش و اجازه ورود او در ایل بهدست نمیآید ولی تودهشناس باید نشان بدهد که هدفی جز تودهشناسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطالعه زندگی مردم ایل ندارد.
البته پذیرش توده بومی محتاج صرف وقت زیادی از طرف تودهشناس است چون ابتدا که شخص تودهشناس وارد یک توده بومی میشود و در میان آنها شروع به زندگی مینماید بهطور طبیعی احساس میکند که مردم او را بیگانه میپندارند،بیگانهای که از حالتهای طبیعی،سرشت و نحوهء سازش او با زندگی خود هیچ اطلاعی ندارند،ولی شخص تودهشناس باید شیوهای در پیش گیرد تا این بیگانگی از بین برود."