چکیده:
سال ٢٠١٣ میلادی در جامعه علمی دنیا به نام «سال کیرکگور» نام گذاری شده اسـت . دلیل این نام گذاری دویستمین سال تولد اوست . او هم پدر فلسفه اگزیستانسیالیستیاست و هم به تعبیر خودش (که آن را دربارة ابراهیم (ع ) به کار بـرد) شهسـوار ایمـان اسـت ؛ چراکه رسما آغازگر رویکرد ایمان گرایی در الاهیات مسیحی است . بیشتر دپارتمان هـای فلسفی، دین پژوهی و یا الاهیاتی دنیـا در ایـن سـال بـه نـوعی بـه موضـوع کیرکگـور پرداخته اند. برخی از گروه های فلسفه با فراخوان مقاله ، همایش هایی را تشکیل میدهند. دیگر گروه های الاهیات مسیحی یا دین پژوهی، کارگاه ها یا نمایشگاه هایی از آثار مربوط به او یا تفکرات برگرفته از او تشکیل میدهند. متاسفانه علیرغم فعالیت هـای گسـتردة مجامع علمی دنیا برای بزرگ داشت سال کیرکگور، در ایران شاهد هیچ گونه تحرکـی از سوی گروه های فلسفه ، الاهیات یا دین پژوهـی نیسـتیم . ایـن مقالـه بنـا دارد، در سـال کیرکگور، با عرضه کتاب شناسی توصیفی او، در یادکرد او سهیم باشـد و بـه نوبـه خـود سهم جامعه علمی ایران را ادا کند. کیرکگور ٥٦ تالیف در قالب کتاب و مقالـه دارد کـه در این نوشته تمامی آنها به اختصار معرفی میشود.
خلاصه ماشینی:
از میان نامه های کسیکه هنوز زندگی میکند، هرچند به رغم میل او منتشر میشود این مقاله ، نخستین اثر فلسفی کیرکگور است .
موضع کیرکگور این است که هر فردی برای خود اعتقادی دارد که با آن زندگی میکند و محیط و جامعه ، انسان را نمیسـازند.
اعتراف در جمع در این کتاب کیرکگور میخواهد تحت نام واقعی خود بگویـد کـه مسـئولیت هـیچ یک از آثاری را که با نام مستعار نوشته شده و به او منسوب است ، بر عهده نمیگیـرد و هیچ نقشی در آنها نداشته است .
البته شارحان معتقدند این امر مقدمه ای است بـر اینکـه قصد دارد چنین کند و همه بدانند که آثار با نام مسـتعار از اوسـت ، هرچنـد مسـئولیت مطالب آن را بر عهده نمیگیرد و آن را بر دوش خواننده میگذارد؛ خواننـده اسـت کـه نوشتۀ او را انتخاب و باور میکند.
هجده گفتار سازنده کیرکگور در ایـن کتـاب مسـتقیما سـراغ اعتقـادات دینـی مـیرود و دربـارة هـر یـک ، تردیدهای مهمی پیش میکشد؛ از جلمه اینکه اعتقاد مـا بـه رسـتگاری آسـمانی چقـدر یقینی است ؟ آیا این اطمینان در حدی است که پس از آنکه تمام زندگی خود را بر پایـۀ آن بنا کردیم ، شرمنده و پشیمان نشویم ؟!
گفتارهای سازنده در گونه های متنوع این اثر اخلاقی به سه بخش تقسیم میشود: «خلوص دل به معنای خواسـتن یـک چیـز است » عنوان بخش اول کتاب است که خود به طور مستقل به زبـان انگلیسـی بـه چـاپ رسیده و محتوای آن از عنصر اخلاص در اخلاق کیرکگور سخن می گوید.
Works of Love: Some Christian Deliberations in the Form of Discourses, 1847.