چکیده:
آﻧﭽﻪ ﭘﭙﺶ رو دارﻳﻢ، ﻣﻘﺎﻟﻪای از ﺑﺮاﻧﻴﺴﻼو ﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓﺴﻜﻲ ﺑـﺎ ﻋﻨـﻮان »ﻣـﺮگ و وﺣـﺪتﺟﻤﻌﻲ دوﺑﺎره3« اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺧﻮد ﺑﺨﺸﻲ از ﻛﺘﺎب وی ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺟﺎدو، ﻋﻠﻢ و دﻳﻦ1 ﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓﺴﻜﻲ در ﺳﺎل 4881 در ﺷﻬﺮ ﻛﺮاﻛﻮف در ﻟﻬﺴﺘﺎن ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻛﻪ در آن زﻣﺎن در اﻣﭙﺮاﺗﻮری اﺗﺮﻳﺶ – ﻣﺠﺎر ﻗﺮارداﺷﺖ، ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪ و ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺧﻮد را در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻛﺮاﻛﻮف، ﻻﻳﭙﺰﻳﻚ و ﻟﻨﺪن اداﻣﻪ داد. وی در ﺳﺎل 8091 ﺑـﻪدرﺟﻪ دﻛﺘﺮای رﻳﺎﺿﻴﺎت ﻧﺎﺋﻞ آﻣﺪ و ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در زﻣﻴﻨﻪ ﺷﻴﻤﻲ و ﻓﻴﺰﻳﻚ ﭘﺮداﺧـﺖ. ﭘـﺲ از ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻛﺘـﺎبﺷﺎﺧﻪ زرﻳﻦ ﺷﻴﻔﺘﻪ اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ ﺷﺪ و ﻋﻠﻮم ﻃﺒﻴﻌﻲ را ﺑﻪ وادی ﻓﺮاﻣﻮﺷﻲ ﺳﭙﺮده و ﺑﺮای ﺗﺤﺼﻴﻞ اﻧـﺴﺎنﺷﻨﺎﺳـﻲ ﺑـﻪ اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن رﻓﺖ.در ﺟﺰاﻳﺮ ﺗﺮوﺑﺮاﻳﺎﻧﺖ روشﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻮﺳﻮم ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ را ﻛﻪ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ اﻧﺴﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺮﻳﺘﺎﻧﻴﺎ ﺗﺒﺪﻳﻞﺷﺪ، ﺗﺪوﻳﻦ ﻛﺮد. ﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓﺴﻜﻲ روﻳﻜﺮد ﺧﻮد را ﻛﺎرﻛﺮدﮔﺮا ﻣﻲداﻧﺴﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ آﺛﺎر ﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓﺴﻜﻲ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪآرﮔﻮﻧﺖﻫﺎی اﻗﻴﺎﻧﻮس آرام ﻏﺮﺑﻲ، ﺟﻨﺎﻳﺖ و آداب و رﺳـﻮم در ﺟﺎﻣﻌـﻪ وﺣـﺸﻲ، ﻣﻴـﻞ ﺟﻨـﺴﻲ و ﻓﺮوﻧـﺸﺎﻧﻲ آن در ﺟﻮاﻣﻊ ﻧﺎﻣﺘﻤﺪن، زﻧﺪﮔﻲ ﺟﻨﺴﻲ وﺣﺸﻴﺎن در ﺷﻤﺎل ﻏﺮﺑﻲ ﻣﻼﻧﺰی و ﺑﺎغﻫﺎی ﻣﺮﺟﺎﻧﻲ و ﺟﺎدوی آنﻫﺎ اﺷﺎره ﻛﺮد. P 2. ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺮدمﺷﻨﺎﺳﻲ )(Soheile salimian @yahoo.com 3. اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻘﺎﻟﻪ »ﺟﺎدو، ﻋﻠﻢ، دﻳﻦ« ﺑﺮاﻧﻴﺴﻼ ﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓﺴﻜﻲ اﺳﺖ:Malinowski, Branislaw (1955) , Magic, science and Religen Ed: james Needhamاداﻣﻪ ﺻﻔﺤﻪ ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﺮدم اﻳﺮان / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 68 251 ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲرود. ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑـﻪ دو ﻣﻮﺿـﻮع ﻛﻠـﻲ ﻣﺮگ و ﻣﺮاﺳـﻢ ﭘـﺲ از آن اﺧﺘـﺼﺎص دارد ﻛﻪ در ﺑﺨﺶ اول ﻣﺎﻟﻴﻨﻮﻓـﺴﻜﻲ ﺑـﻪ ﺑﺤﺚ ﻣـﺮگ و ﻧﮕـﺮش دوﮔﺎﻧـﻪ ای ﻛـﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آن وﺟﻮد دارد، ﻣـﻲﭘـﺮدازد و ﺳ ـﭙﺲ در اداﻣ ـﻪ، ﺿ ـﻤﻦ ﺑﻴ ـﺎن وﺟ ـﻮه ـ ـ ـ ـ ـ اﺷﺘﺮاک ﺑﻴﻦ ﻣﺮاﺳﻢ ﺗﺪﻓﻴﻦ و ﺳﻮﮔﻮاری در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﻛﺎرﻛﺮدﻫﺎی آن ﻣﺮاﺳﻢ را ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
" در روشﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺪﻓﻴﻦ در ﺳﺮاﺳﺮ دﻧﻴﺎ، ﻧﻮﻋﻲ ﺗﺸﺎﺑﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ وﺟـﻮد دارد؛ ﺑـﺎ ﻧﺰدﻳﻚ ﺷﺪن ﻣﺮگ ﻓﺮد در ﺣﺎل اﺣﺘﻀﺎر، ﺗﻤﺎم ﺧﻮﻳﺸﺎوﻧﺪان ﻧﺰدﻳﻚ و ﮔﺎه ﺗﻤﺎم اﻓﺮاد ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﻛﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﻟﻴﻦ او ﺟﻤﻊ ﻣﻲﺷـﻮﻧﺪ.
اﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازه ﻛﻪ آداب و رﺳﻮم ﻣﺬﻫﺒﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲرود، ﺧﻄﺮﻧﺎک و ﻧﻔﺮتاﻧﮕﻴﺰ اﺳﺖ، وﻟﻲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل وﻇﻴﻔﻪای اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﺷﺨﺼﻲ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد و ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻤﺎم و ﻛﻤﺎل اﻧﺠﺎم ﺷﻮد.
ﺷﺎﻳﺪ اﻧﺠـﺎم اﻳـﻦ آداب و 551 ﻣﺮگ و وﺣﺪت ﺟﻤﻌﻲ دوﺑﺎره رﺳﻮم ﻣﺎ را ﺑﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺑﺨﺶ، ﻳﻌﻨﻲ دو ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﻛﺎر، رﻫﻨﻤﻮن ﻛﻨﺪ؛ ﻳﻜﻲ ﺣﻔﻆ ﺑﺪن ﻳﺎ اﺟﺰاﻳﻲ از ﺑﺪن ﺷﺨﺺ ﻣﺮده ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺎﻟﻢ و دﺳﺖﻧﺨﻮرده و دﻳﮕـﺮی ﺗﻤﺎﻳـﻞ ﺑـﻪ از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن و ﻧﺎﺑﻮد ﻛﺮدن آن اﺳﺖ.
ﻣﺬﻫﺐ، ﻣﺎﻧﻊ از ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﺪن اﻧﺴﺎن در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺮگ و ﻧﺎﺑﻮدی ﻣﻲﺷﻮد و در اﻧﺠﺎم اﻳﻦ ﻛﺎر، روﻳﺎ، ﺗﻮﻫﻢ و ﺧﻴﺎل را ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻛﺎﻣـﻞ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ.
ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗـﻲ از ﻗﺒﻴـﻞ ﺗﺎبﻧﻴﺎوردن در ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﺮس و وﺣﺸﺖ، ﺗﻨﻬﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺟﺴﺪ، ﻓﺮار از روﺳﺘﺎ و از ﺑﻴﻦ ﺑـﺮدن ﻣﺘﻌﻠﻘﺎت ﻣﺮده وﺟﻮد دارد و اﮔﺮ زﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮای ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮاﺗﻲ ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد، ﻓﺮوﭘﺎﺷﻲ ﻗﺒﻴﻠﻪ و اﺻﻮل اوﻟﻴﻪ ﺗﻤﺪن ﺣﺘﻤﻲ اﺳﺖ.
اﻓﺮاد زﻧﺪه ﻛﻪ ﻋﻬﺪهدار اﺟﺮای ﻣﺮاﺳﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎ ﺑﺪن ﻣﺮده و ﻣﺤـﻞ دﻓـﻦ او ﺗﻤﺎس دارﻧﺪ، اﻳﻦ ﻛﺎر ﺗﺄﺛﻴﺮاﺗﻲ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ و در ﺗﻤـﺎم ﻣـﺬاﻫﺐ، اﻋﺘﻘـﺎد ﺑـﻪ ارواح و ﺗﺄﺛﻴﺮات ﺧﻮب و ﺑﺪ ﻧﺎﺷﻲ از آن و اﻧﺠﺎم اﻋﻤـﺎل ﻣـﺬﻫﺒﻲ ﺑـﺮ روی ﻧﻴﺮوﻫـﺎﻳﻲ از 1."