Abstract:
هدف: با آنکه از چیستی انیمیشن سخنی کمتر نسبت به هنرهای دیگر شده است، اما شناخت انیمیشن از بعد زیباییشناختی از جهت محاکاتی آن، نسبت به فیلم زنده و تئاتر مورد سوال واقع نشده است. درنتیجه، این پژوهش بهدنبال بررسی مسئله نسبت انیمیشن با تئاتر و فیلم زنده در چارچوب نظریه محاکات ارسطو و ابنسینا است تا بتواند تبیینی محدود از انیمیشن ارائه دهد. روش: در این پژوهش ابعاد مختلف انیمیشن با روش «تحلیل فلسفی» مورد بررسی قرار میگیرد و مولفههای آن استخراج میشود. سپس با یافتن پرسشها و گزارههای مختلف به روش «تحلیل محتوای کیفی جهتدار» نقلقولهای و متون نوشتاری ارسطو و ابنسینا مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد. از طرف دیگر، بهوسیله «هرمنوتیک جدید» یا علم تفسیر متن، اندیشههای ارسطو و ابنسینا را استخراج کرده و به بررسی ابعاد مختلف انیمیشن میپردازد. یافتهها: با بیان مقایسه و نسبت بین تئاتر و فیلم زنده، نسبت انیمیشن و تئاتر نیز مشخص گشته، سپس نسبت انیمیشن با فیلم زنده مورد ارزیابی قرار میگیرد تا در سایه تفاوت آن، با فیلم زنده و تئاتر، و تعامل محاکاتیای که با یکدیگر میتوانند داشته باشند، روشن گردد. از این منظر، حقیقت ساختاری انیمیشن بهصورت محدود از جنبه محاکاتی، طبق آرای ارسطو و ابنسینا بهصورت سه احتمال بیان میشود. نتیجهگیری: این پژوهش در پایان نشان میدهد که نظریه محاکات چه ظرفیتهای گرانبهایی در حیطه هنرها بهطور کلی، و انیمیشن بهطور خاص دارد. ابعاد زیباییشناختی پنهان انیمیشن در حوزه برونانیمیشنی روشن گشته و تا حدی نسبت بین انیمیشن و فیلم زنده و تئاتر مشخص شده است.
Research Objective: Although animation is considered to be less expressive than other art forms, its aesthetic and mimetic dimensions have not been adequately explored in comparison to live-action film and theater. This research aims to investigate the relationship between animation, theater, and live-action film within the framework of Aristotelian and Avicennian mimesis theory to provide a limited explanation of animation.Method: This study employs a "philosophical analysis" approach to examine the various dimensions of animation and extract its components. By using "qualitative directed content analysis," the study analyzes and examines quotes and texts from Aristotle and Avicenna to explore the different aspects of animation. Additionally, through "new hermeneutics" or the science of text interpretation, the thoughts of Aristotle and Avicenna are extracted and applied to the analysis of the various dimensions of animation.Findings: By comparing and relating theater and live-action film, the relationship between animation and theater becomes apparent. Subsequently, the evaluation of the relationship between animation and live-action film sheds light on the differences between them and the potential mimetic interactions they can have. From this perspective, the structural truth of animation is expressed in a limited mimetic aspect, according to the views of Aristotle and Avicenna, in three probabilities.Conclusion: This research demonstrates that mimetic theory has valuable capacities in the realm of arts in general and animation in particular. The hidden aesthetic dimensions of animation in the non-animated realm have become clear, and to some extent, the relationship between animation and live-action film and theater has been identified.
Machine summary:
درنتیجه، این پژوهش بهدنبال بررسی مسئله نسبت انیمیشن با تئاتر و فیلم زنده در چارچوب نظریه محاکات ارسطو و ابنسینا است تا بتواند تبیینی محدود از انیمیشن ارائه دهد.
بر اساس توانایی که در گفتار این دو فیلسوف یافت میشود، میتوان این پژوهش را در هنر انیمیشن ادامه داد؛ همانطور که ارسطو در جایجای کتاب فن شعر خود برخی بررسیها را در مورد اجزای تراژدی و نمایش را به تحقیق دیگر واگذار میکند (همان: 48).
» (ارسطو، 1399: 32)، رفتار میکند و میگوید انیمیشن چیست؟ بنابراین، نخستین و آخرین دشواره ما در این پژوهش به چیستی انیمیشن میپردازد، اما بهصورت ویژه از میان هنرهای نهگانه، نسبت انیمیشن را با دو هنر فیلم زنده و تئاتر مورد ارزیابی قرار میدهد.
بر اساس آنچه در بیان مسئله مطرح شد، مشخص میگردد که هدف این پژوهش، بررسی مسائل مرتبط با نسبت انیمیشن با تئاتر و فیلم زنده در چارچوب نظریه محاکات ارسطو و ابنسینا است.
سپس با یافتن پرسشها و گزارههای مختلف به روش «تحلیل محتوای کیفیِ جهت دار» نقل قولهای و متون نوشتاری ارسطو و ابنسینا مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد و از طرفی بوسیله «هرمنوتیک جدید» یا علم تفسیر متن، اندیشههای ارسطو و ابنسینا را استخراج کرده و به بررسی نسبت بین انیمیشن و فیلم زنده و تئاتر میپردازیم و مراد از هرمونتیک جدید در این تحقیق، قواعد جدید تفسیری است که کمی با قواعد تفسیری سنتی متمایز است، هرمونتیک جدید به نکاتی دقت میکند که در گذشته مورد Philosophical analysis غفلت واقع شده بود.