Abstract:
صداقت و راستگویی یکی از فضائل بزرگ انسانی است که در همه مکاتب الهی و حتی مکاتب مادی دارای ارزش والاست و نوری است که شعاع آن به گستردگی عالم بوده وب ه تمام ظاهر و باطن انسان روشنایی می بخشد. عنوان این مقاله ،آثار اقتصادی صداقت از دیدگاه آیات و روایات است.صداقت به عنوان یک صفت ارزشمند اگر بر جامعه حاکم شود جامعه را به سوی خیر وصلاح سوق می دهد و اعتماد و استواری پیمان ها و غیره در جامعه شکوفا می شود و بزهکاری و پایمال شدن حقوق دیگران از بین خواهد رفت بطوریکه می توانیم از آن جامعه مدینة فاضله بسازیم. لذا به سبب اهمیت و جایگاه این فضیلت اخلاقی و با توجه به نیاز جامعه به آگاهی از اثرات حیات بخش آن در شئونات زندگی وکم رنگ بودن این اصل مهم اخلاقی که از جمله اهداف این تحقیق بوده تصمیم به انجام این مقاله گرفتم تا در راستای موضوع میزان عملکرد این صفت با ارزش ر ادر جامعه منعکس نمایم و در اهمیت آن همین بس که خدای متعال خود را راستگوترین افراد معرفی کرده و شرط لازم برای رسیدن به درجه نبوت را صداقت دانسته است. روشی هم که دراین تحقیق به کاربرده شده توصیفی_تحلیلی می باشد. با بررسی آثار صداقت دریافتیم که این صفت یکی از پایه های محکمی است که جامعة بشری برای تداوم وحیات خویش به آن نیازمند است .چه بسیار اجتماعاتی که برای رسیدن به امیدهای واهی خویش این پایه واساس جامعة بشری را نادیده گرفته و اجتماع خود را به قهقراء و نابودی سوق می دهند. از جمله یافته های این مقاله این است که صداقت باید بر فضای اقتصادی حاکم شود، اگر سازنده ای از راه دروغ کالای غیرمرغوب رابه جای کالای مرغوب نفروشد و از روی صداقت به ساخت باکیفیت آن اقدام کند، اقتصاد جامعه در مدت کمی به رشد مناسب می رسد. انشاء الله که با تمسک به الطاف الهی با آراستگی به صدق و راستی به سعادت واقعی رهنمود گردیم .
Machine summary:
» 6 واگر کذب جایگزین صدق وراستی شود باید منتظر پیامدهای شوم آن بود لذا بررسی وکنکاش آثار اقتصادی آن کمک مهمی در اشاعه وترویج ارزش اخلاقی در جامعه می نماید وهدف رسالت انبیاء عظام را که براساس صدق وراستی سورة آل عمران(3)، آیه17 سورةانعام (6)،آیه42 همان ،آیه115 محبوبه ،عسکری والاشانی، صدق از دیدگاه قرآن،دانشکده علوم قرآنی قم ،کارشناسی ،1393،کتابخانه سایت رضویir،maaref،www،مرکزحفظ نگهداری پایان نامه هاوپژوهشهای قرآنی موسسه معارف اسلامی امام رضا(علیه السلام)ساعت 10صبح 29/8/1393،ص4 مهدی ،حقیقت ، صدق در قرآن وروایات، دانشکده علوم قرآنی شیراز،کارشناسی ،1385،کتابخانه سایت رضوی ،همان ،ص3 محمد بن علی، کراجکی،نزهه النواظر،ترجمة معدن الجواهر،ترجمه عباس قمی،اول،تهران،نشراسلامیه،بی تا،ص 134ومحمدباقر،مجلسی،بحارالانوار،ج69،دوم،بیروت،دارالاحیاء التراث عربی،1403ق،ص237 وعدالت است، محقق می گرداند.
7 محمد باقر، مجلسی، همان کتاب، ج100،ص56 محمد بن یعقوب، کلینی، همان کتاب،ج5،ص76 محمدرضا،حکیمی،الحیاه،ج5،تهران،دفترانتشارات اسلامی،بی تا،ص598،وفضل بن حسن ،طبرسی ،مجمع البیان فی تفسیرالقرآن،،ج2،چاپ دوم ،تهران ،انتشارات ناصرخسرو،1372،ص380 عبدالله، جوادی آملی، همان کتاب،ص58وحسن بن محمد،دیلمی،ارشادالقلوب الی الصواب،ترجمه سیدعبدالحسین رضایی،ج1،چاپ سوم،تهران نشراسلامیه،،،1377،ص353 همان،ص610 حسین ،بروجردی،منابع فقه شیعه،ج22،ترجمة عده ای ازفضلاء،اول،تهران،انتشارات فرهنگ سبز،1386،ص141 عبدالرحمن ابن ابی بکر، سیوطی، همان کتاب،ص336 رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در حدیثی دیگر می فرمایند: که بهترین درآمدها سود حاصل از معامله نیکو و پاک است در این حدیث از نظر پیامبر اسلام معامله ای که از روی عدم صداقت انجام پذیرد می تواند معامله ای ناپاک باشد بنابراین از نظر روایات راستی آدمی را از لغزش نجات می دهد وگرامی اش می دارد ، ولی دروغ انسان را به سقوط وهلاکت می کشاند امیر المومنین علی (علیه السلام) فرمود:« علامت ایمان آن است، که راست بگویی اگر چه تو را زیان برساند، و دروغ نگویی اگر چه تو را سود برساند، و هر گاه سخن می گویی بیش از علم واطلاعات خود سخن نگو واز خداوند بترس ودرباره دیگران سخن نگو.