Abstract:
یکی از مسائل مورد اختلاف فقها در عصر غیبت مساله اجرا یا عدم اجرای حدود است. چنانچه باعث به وجود آمدن این سوال شده است که آیا در زمان غیبت، فقها میتوانند نسبت به اجرای حدود اقدام کنند یا این امر مختص به زمان حضور معصوم است؟ این اختلاف نظر باعث پیدایش دو جبهه متقابل گردیده است، عده ای از علما در صف موافقین اجرا حدود قرار گرفته اند و عده ای دیگر نظر به عدم اجرا حدود در زمان غیبت دارند. مساله واضح و روشن آن است که اقامه حدود حق امام معصوم «ع» است و هیچ تردیدی در این نیست. اما این مساله آن جا سوال برانگیز میشود که آیا تمام اختیاراتی که مختص به امام معصوم است برای فقیه هم وجود دارد؟گرچه در مورد سوال اخیر نیز میان فقها اختلاف نظر وجود دارد اما بررسی روایات و دلایل موجود موید این مطلب است که نظر افرادی که مخالف اجرای حدود در زمان غیبت هستند دارای قوت و اعتبار بیشتری است و اجرای حدود از جانب افراد غیر معصوم، میتواند مفاسد زیادی را به دنبال داشته باشد، از این رو بعید به نظر نمیرسد که اجرای حدود در زمان غیبت از اموری میباشد که به معصومین و یا افراد خاصی که از طرف ایشان منصوب شوند، اختصاص دارد.
Machine summary:
اما اين مساله آن جا سوال برانگيز ميشود که آيا تمام اختياراتي که مختص بـه امـام معصوم است براي فقيه هم وجود دارد؟ گرچه در مورد سوال اخير نيز ميان فقها اخـتلاف نظـر وجـود دارد اما بررسي روايات و دلايل موجود مويد اين مطلب است که نظر افرادي که مخالف اجراي حدود در زمان غيبت هستند داراي قوت و اعتبار بيشتري است و اجراي حدود از جانب افراد غير معصوم ، ميتواند مفاسـد زيادي را به دنبال داشته باشد، از اين رو بعيد به نظر نميرسد که اجراي حـدود در زمـان غيبـت از امـوري ميباشد که به معصومين و يا افراد خاصي که از طرف ايشان منصوب شوند، اختصاص دارد.
اگـر حکمـت تشـريع حـدود اقتضـاء کند که حد در زمان غيبت نيز اجرا شود، اين حکمت اقتضاء ميکند که در هر زماني بـدون اينکـه نيازي به اذن خاص و يا عام امام «ع » باشد، اجـراي حـد واجـب اسـت ، حتـي بـالاتر، ايـن حکمـت اقتضاء ميکند که در صورت عدم دسترسي به مجتهدين نيز اجراي حدود بـر عـدول مـومنين بلکـه فساق ايشان لازم است ، همانند آن چه در حفظ مال محجورين و غائبين گفته مـيشـود و کسـي بـه اين نتيجه ملتزم نيست ، در نتيجه بعيد نيست که اجراي حدود مثل جهاد ابتـدايي از امـور مخصـوص به معصومين «ع » باشد.