Abstract:
استعاره از مهمترین پدیدههای زبانی است که عالمان، فیلسوفان، ادبیان و بهتازگی زبانشناسان به آن توجّه کردهاند. روش پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی است و در آن کوشیده شده تا سازوکار بیان استعارۀ زمان بهمثابۀ حرکت در مکان در مجموعۀ اشعار سهراب سپهری با تکیه بر نظریۀ معاصر استعارۀ لیکاف (1992) بررسی شود. با نگاهی به دادهها میتوان اینگونه نتیجه گرفت که در این اشعار، زمان دارای دو حالت اصلی است: یکی گذر زمان بهمثابة شیئی ثابت درحالیکه ناظر متحرّک است و دیگری گذر زمان بهمنزلة شیئی متحرّک درحالیکه ناظر ثابت است. درضمن با توجّه به این نظریه میتوان گفت درک زمان در شعر سهراب تأییدی بر فرایندی شناختی جهانی بهنام فهم استعارۀ زمان بهمثابۀ شیئی متحرّک یا حرکت در مکان است. نکتۀ دیگر، گذر سهراب از مرز استعارههای قراردادی و ورود به دنیای استعارههای نو است که زبان شعر سهراب را از زبان مردم عادّی و حتّی دیگر شاعران متمایز میسازد.
Metaphor is one of the most important linguistic phenomena that has attracted the attention of philosophers, scholars, and recently linguists as well. Using advantages of the contemporary theory of metaphor introduced by Lakoff in 1992, the current study that has been conducted on a descriptive-analytical framework, attempts to survey the mechanisms of the metaphor of time as moving through places in Sohrab Sepehri’s poems. The results indicated that in Sepehri’s poems, time is conceptualized in two basic ways: the first one is when the observer is fixed and times are entities moving with respect to the observer and the second one is when times are fixed locations and the observer is moving with respect to the time. It can be said that this conceptualization of time confirms a universal cognitive process, that is, the metaphorical understanding of time as things or moving objects in places. The final point in Sepehri’s poems is passing through the borders of conventional metaphors and moving into the world of novel ones which distinguishes the poet’s language from that of ordinary people and even other poets.