Abstract:
پرسمان اصلی پژوهش حاضر، که با رویکرد نشانهمعناشناسی گفتمانی و مبتنی بر روش تحقیق پیکرهای انجام شده است، چگونگی رقابت انواع نظامهای گفتمانی در نمایشنامه دنیای مطبوعاتی آقای اسراری اثر بهرام بیضایی و همچنین چگونگی فرآیند تولید معنا در این رقابت گفتمانی است. در این پژوهش، علاوه بر تحلیل نظامهای گفتمانی و واکاوی هر یک از آنها در نمایشنامه، به تحلیل رقابت میان نظامهای گفتمانی در فرآیند تولید معنا پرداخته شده است. مشاهده میشود که «رخدادی مبتنی بر تصادف»، در وضعیت روزمره سوژه، گسست ایجاد میکند و «نظام گفتمانی شوشی» که به دلیل رشک و غبطه در وضعیت او نفوذ کرده است، تا آنجا پیش میرود که شوش جای خود را به کنش میدهد و آغاز نمایشنامه را با مسلطشدن «نظام گفتمانی کنشی»، رقم میزند. درواقع کنش از فرآیند حسی-ادراکی، پیشی میگیرد و نمایشنامه از مرکزیت یک نظام گفتمانی خارج میشود. اتصال اسراری با ابژه ارزشی و انفصال شیرزاد که صاحب آن است، وضعیتهای گفتمانی «کنش» و «شوش» را در رقابت با یکدیگر پیش میبرد. در طول نمایشنامه، در گفتمان تنشی که میان شخصیتها شکل میگیرد، گاهی نظام کنشی بر سوژه حاکم میشود، گاهی نظام شوشی و از صحنه پنجم، فرآیند بوشی نیز آغاز میشود و شوش را دچار اضمحلال میکند. مسئله هویت سوژهها نیز با معناهای دیگری روبرو میشود و در نتیجه آنها با عبور از مراحل مختلف گفتمانی، به نفی دازاین قبلی در صحنه هفتم دست مییابند.
The present study was conducted according to the approach of discursive semiotique and based on the corpus research methodology. The purpose of this study is to investigate how different types of discourse systems compete in the "Mr. Asrari's journal " drama written by Bahram Beizai and as well as the semantic processing in this discourse competition.This research first analyzes each of these discourse systems in the drama and then examines the competition between those discourse systems during the semantic process. We find that an " accident -based event" interrupts the ordinary state of the subject and "state discourse system", which has penetrated his state due to envy and jealousy, and goes so far that state is replaced with action and therefore the beginning of the drama is characterized by the domination of the " performance discourse system". In fact, action transcends the sensory-perceptual process and diverts the drama from a discourse system. The connection of Asrari with the value object and the separation of Shirzad, who owns it, develops the discourse of " performance " and "state" systems in competition with each other.Throughout the drama and in the middle of the tense discourse between the characters, the subject is sometimes dominated by the performance system and sometimes by the state system. The existential process also appears from the fifth scene and undermines the state system.Subjects' identities also experience other meanings, and consequently, go through different stages of discourse and negate the previous Dasein in the seventh scene