Abstract:
برای به دست آوردن هنر اسلامی توجه به نفس شناسی صدرا بسیار راهگشاست؛ در این چارچوب همانطوری که میبایست انسان را در سیر خلق و معادش (قوس نزول و صعود) شناخت؛ دو موضوع محوری در شناخت فلسفه هنر اسلامی خلق و ادراک اثر هنری (قوس نزول و صعود اثر هنری) میباشد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی باهدف بررسی نیمه اول دایره وجودی اثر هنری (خلق اثر هنری) در قالب «نظریّه تنزیل» تنظیمشده است؛ در این نظریّه گفته میشود اثر هنری ریشه در ملکوت و شاکله وجودی خالق خود دارد و ایده اولیه اثر هنری با پشت سر گذاشتن مراحل عقلی و صورت خیالی در ذهن با کنش بیرونی به امری محسوس و متجسّد بدل میشود. این سیر نزولی بهگونهای است که سیری از اجمال بهتفصیل را طی میکند وهر مرحله پایینتر نازله مرحله بالاتر خود است. این سیر نهتنها آشکارکننده قوّتها و ضعفهای قوای ادراکی و تحریکی خالق خود است، بلکه ملکوت خالق خود را نیز آشکار میکند و نکته دیگر آنکه برای خلق اثر فاخر خالق اثر ضمن ضرورت داشتن مهارت لازم در تنزیل میبایست به استکمال نفس خود بپردازد چراکه هر خلق متناسب با مرتبه وجودی خالق خود صورت میپذیرد.
Focusing on Mulla Sadra’s psychology paves the way for understanding various issues in Islamic art. In this respect, one should perceive humans from the perspective of creation and restoration (The Arcs of Descent and Ascent). Therefore, the main two subjects in studying the philosophy of Islamic art are to discuss the creation and perception of a work of art (i.e. The Arcs of Descent and Ascent of a work of art). Employing a descriptive-analytical method, I aim to explore the first half of the ontological circle of a work of art (i.e. the creation of a work of art) in terms of “the theory of descent”. According to this theory, a work of art originates in the divine power and the existential basis of the artist. So, the process of creating a work of art begins from his/her imagination and ends in an object in the corporeal world. This process can be described from summary to detail and each lower level is the descended degree of the upper. In this respect, the process not only shows the weak or strong points of the power of comprehension of the artist but also indicates his/her divine power. Therefore, along with the necessary skills, an artist needs to train his/ her soul because the act of creation of a work of art is intrinsically dependent on the existential degree of the artist.