Abstract:
الزمن عنصر أساسی یربط المقاطع السردیّة والحوادث علی التسلسل الخطی للزمن فی الروایة الکلاسیکیّة، أو علی عدم التسلسل المنطقیّ للزمن فی الروایة الجدیدة. فی هذا الأسلوب من السرد، للزمن إمکانیة الانفتاح علی الماضی والمستقبل من خلال الاسترجاعات والاستباقات الزمنیّة کما استخدمهما غسّان کنفانی فی روایته «عائد إلی حیفا». فی الحقیقة، اهتمّ کنفانی بخرق الترتیب الزمنیّ وتیار الوعی وبذلک یمنح الروایة التمیّز والفرادة، ویدلّ علی التشرّد والتحیّر الشخصیات بشکل فنّی. تستهدف الدراسة البحث عن وظیفة المفارقة الزمنیّة اعتماداً علی المنهج الوصفی_التحلیلی، لکی تبیّن مدی تأثیرها علی المخاطب، ودورها فی التعرّف علی الشخصیات والحوادث. وصلت الدراسة إلی أنّ الاسترجاعات الخارجیّة وردت 31 مرّة فهی قد حظت بأوسع مجال فی خلق المفارقات الزمنیّة؛ تتمثّل الاسترجاعات بکافّة أنواعها عبر الدیالوج واستثارة ذکریات الحرب والتشرّد من خلال آلیات الحواس، اللحظة الحاضرة، والفضاء مثل الشاطئ، الشوارع، البیوت؛ هذه الاسترجاعات خاصّة بنوعیها الکامل والتکمیلی تساعد السارد علی تقدیم معلومات شاملة حول تشرّد الفلسطینیّ أثناء نکبة فلسطین فی عام 1947م، والحکی عمّا جرّبه النّاس من الإرهاب عبر الترحال والاغتراب طوال قرن العشرین. یأتی شخصیة سعید بالاستباق التقریری والإیحائی 7 مرّات لتبلور الوعی فی عام 1967م. قام کنفانی بتوظیف الاستباقات الزمنیّة للتعبیر عن انتظاره للحرکة الإیجابیّة تجاه الوطن وتفاؤله بأنّ الشعب سیدفع أی ثمن فی سبیل الأهداف الوطنیّة.
Time is one of the significant features of narration that links the events of a text together based on stylistic choices. Time, in terms of analopsis or prolepsis, can create anachrony in a text. Ghassan Kanafani, utilizing this technique in Return to Haifa, attempts to narrate the confusion and displacement experienced by the characters. This study, adopting a descriptive-analytical framework, examines the role of anachrony in introducing characters, presenting information, and affecting readers. The study identifies 31 instances of analopsis in the novel. The characters’ analopsis appears in forms of conversations and reminiscences of war and displacement as the result of stimulating of senses and attending a specific place like such as the beach, streets, and houses. In this regard, the author narrates the 20-year experience of displacement and forced migrations of people since 1947. Saeed, a character in the novel, uses prolepsis 7 times in his speeches, which probably crystallize the 1967 awareness (enlightenment) among people. It can be concluded that Kanfani expresses his optimism towards the nationalists’ movements and the Palestinian people by relying on preliminary analopsis and reporting future events, believing that people are ready to pay high costs to fulfill national goals.