Abstract:
تسبیح در هستی، در حقیقت بیانگر امر تجلی و حیات است؛ آنگاه که اراده الله بر خلقت تعلق میگیرد، سنت الهی بر آن استوار است که هستی هر شیء منوط به امر تسبیح آن باشد. در این راستا، تسبیح انسان، آنگاه که در مسیر حبّ به مقرّبون قرارگیرد به شکل تحمید آشکارمیشود که تسبیحی است خاصِ کسانی که در مسیر صراط مستقیم قراردارند. در ساختار سوره انسان چگونگی این تسبیح به تصویر کشیدهشدهاست؛ در این سوره، معصومین (علیهم السلام) به عنوان مصداق مقرّبون ذاتی معرّفىشدهاند. این سوره مشتمل بر 31 آیه است که آیات 5 تا 15آن اوصافی از مقرّبون را تشریحنموده، درآیات 16 تا 23 به ویژگیهای محبین آنان و چگونگی ارتباطشان با مقرّبون اشارهشده و در7 آیه آخر نیز راهکارهای نیل به مقام مقرّبون ارائهگردیدهاست. در این نوشتار به شیوه ساختارشناسی تأویلی سوره، این حقیقت عظیم بهدستآمده که یکی از جنبههای تسبیح مقرّبون، در سوره دهر در بُعد وجه اللهی بودن آنان، خود را آشکار میسازد. درخصوص تسبیح محبّین نیز اینگونه نتیجه میشود که بهواسطه مودّتی که با مقرّبون دارند، در چارچوب تسبیح صراط مستقیم قرارخواهندگرفت که سبب میشود به لطف الهی به درجه قرب اکتسابی نایلآیند که این همان تحمید اصحاب یمین است.
Tasbih" in the world of creation represents the matter of manifestation and life. When Allah's will be given to creation, (this is important in the face of the manifestation of names) the divine tradition is based on the premise that the existence of any object depends on its glorification. In this regard, the glorification of man, when placed in the path of love for Muqarrabun (those who are close to Allah), becomes apparent in the form of praise, which is a special glorification for those who are on the path of straight path. In Surah Al-Insan, the Infallible are introduced as an example of intrinsic Muqarrabun This surah consists of 31 verse, the verses 5 to 15 describe some of the close ones. Verses 16 to 23 refer to the characteristics of their loved ones and how they relate to their Muqarrabun, and in the last 7 verses, solutions to the status of Muqarrabun are presented Using the method of interpretive structuralism of Surah, the great fact has been obtained that one of the aspects of the glorification of Muqarrabun in Surah Al-Dahr in terms of their divine being, reveals itself As for the tasbih (glorification) of the lovers, it is concluded that due to their love with the Muqarrabun, they will be placed in the context of the tasbih of the straight path, which will bring them to the level of acquired nearness by the grace of Allah, which is the praise of Ashab Al- Yamin.