Abstract:
زیبایی شناسی ادبی مدرن، اگرچه ریشه در بلاغت سنتی دارد، اما با مصداقها، رویکردها و دانشهای گوناگون در ارتباط است. در زیبایی شناسی آثار ادبی، تبیین چگونگی زیبایی و نحوۀ اثرگذاری و درک مخاطب از اهداف اساسی محسوب میشود.دو تعبیر «قلب سلیم» و «بیمار» از واژگان محوری و اصطلاحات کلیدی در قرآن کریم و صحیفۀ سجادیه است؛ در این دو متن، بهویژه قرآن کریم، با استفاده از شگردها و شیوههای ادبی، بهویژه تشبیه و استعاره و التفات، حصر و تأکید و دیگر عناصر بیانی و بدیعی، بهرهمندی از قلب سلیم، و بهکار بستن اصول آن، به عنوان یکی از سببهای تکامل اخلاقی و تأمین بهداشت روانی انسان به شمار میآید و در صورت انحراف و گرایش به قلب بیمار، زمینههایگرایش به رذیلت های اخلاقی، بیماریهای روانی و اختلال و ناهنجاری در بهداشت روانی بیشترمیشود. درحقیقت، خویشتنپذیری، خود شکوفایی، انعطافپذیری، رفتار اجتماعی مناسب، احساس خوب بودن، شادی، کاهش اضطراب و دیگر موارد از نتایج زیباییشناسی مفهوم قلب سلیم است. همچنانکه خودگریزی، جامعهگریزی، اضطراب، افسردگی، بدگمانی و جز آنها از دستاوردهای زیباییشناسی مفهوم قلب بیمار به شمار میآید. این پژوهش به زیبایی شناسی توصیفی و تحلیلی و شیوۀ طرح این دو اصطلاح و تبیین آثار و نتایج آن دو میپردازد.
Modern literary aesthetics, although rooted in traditional rhetoric, is associated with a variety of examples, approaches, and sciences. In the aesthetics of literary works, explaining the beauty, its effects, and understanding of the audience is one of the main goals. The two concepts of "sound” and "sick" hearts are central words and key terms in the Holy Quran and Al-Sahifa al-Sajjadiyya. In these two texts, especially the Holy Quran, using literary devices and methods, including simile, metaphor, apostrophe, limitation, emphasis, and other rhetoric elements; benefiting from a sound heart and applying its principles are considered as one of the causes of moral development and providing mental health of human beings. And in the case of deviation and inclination to the sick heart, the grounds for the inclination to moral vices, mental illness, and mental health disorders and abnormalities increase. In fact, self-control, self-actualization, flexibility, appropriate social behavior, feeling good, happiness, reducing anxiety, and other things are the aesthetic results of the concept of a sound heart. In addition, self-loathing, unsociability, anxiety, depression, suspicion, and others are among the aesthetic results of the concept of the sick heart. This research deals with descriptive and analytical aesthetics and the method of designing these two terms and explaining their effects and results.