Abstract:
اهداف: جمعیت جهان به سرعت در حال پیر شدن است، و افسردگی یک اختلال روانی رایج است که در میان افراد مسن در کشورهای مختلف شیوع دارد، لذا این پژوهش با هدف آزمون مدل علی افسردگی بر اساس سرمایههای معنوی و اجتماعی از طریق اضطراب مرگ در سالمندان انجام شد.
مواد و روشها: جامعۀ آماری شامل کلیه سالمندان شهر تهران در سال 1399 بود که از بین آنها 371 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انخاب شدند. و به پرسشنامههای آن لاین افسردگی، اضطراب مرگ، سرمایههای معنوی و اجتماعی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار Amos تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو متغیر سرمایههای معنوی و اجتماعی از طریق اضطراب مرگ با افسردگی رابطه غیرمستقیم و معنی دار داشتند. رابطه مستقیم بین سرمای معنوی و اقسردگی معنی دار نبود. اما بین سرمایه اجتماعی و افسردگی، علاوه بر رابطه غیر مستقیم، رابطه مستقیم معنی داری وجود داشت. به عبارتی طبق یافتهها سرمایه اجتماعی علاوه بر تاثیر مستقیم از طریق تاثیری که بر اضطراب مرگ داشت با افسردگی در ارتباط بود اما سرمایه معنوی تمام تاثیرش را بر افسردگی از طریق اضطراب مرگ گذاشت. همچنین مقایسه مدل بین دو گروه سالمندان دارا و فاقد همسر نشان داد وضعیت تاهل مدل را تعدیل نمیکند.
نتیجهگیری: سرمایههای معنوی و اجتماعی در پیش بینی افسردگی سالمندان علاوه بر تاثیر مستقیم از طریق اضطراب مرگ تاثیر دارد.
Objectives: The world population is rapidly aging, and depression is a common mental disorder that is prevalent among the elderly in different countries. This study aimed to test the causal model of depression based on spiritual and social capital through death anxiety in the elderly.
Methods & Materials : The statistical population included all the elderly in Tehran in 2020, from which 371 people were selected by convenience sampling. They answered online questionnaires of depression, death anxiety, spiritual and social capital. Data were analyzed using path analysis method using Amos software.
Results: The results showed that both spiritual and social capital variables had an indirect and significant relationship with depression through death anxiety. The direct relationship between spiritual capital and depression was not significant. But in addition to the indirect relationship, there was a significant direct relationship between social capital and depression. In other words, according to the findings, social capital was associated with depression in addition to its direct effect through its effect on death anxiety, but spiritual capital had all its effect on depression through death anxiety. Also, the comparison of the model between the two groups of elderly people with and without a spouse showed that the marital status of the model does not moderate.
Conclusion: Spiritual and social capital is effective in predicting depression in the elderly in addition to its direct effect through death anxiety.