Abstract:
مسئله وصایت در اندیشه اعتقادی دانشمندان شیعی، از جایگاه ویژهای برخوردار است و عالمان شیعی وجود وصی بعد از نبی را جهت هدایت انسان از گمراهی به سوی سعادت لازم می دانند مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با هدف بررسی مسئله وصایت از دیدگاه عالمان شیعی و با تاکید بر سه مذهب، امامیه، زیدیه و اسماعیلیه، دیدگاه عالمان شیعه را مورد واکاوی و مداقه قرار میدهد. و به این پرسش پاسخ میدهد که دیدگاه عالمان شیعه در مسئله وصایت چیست؟ پس از بررسی دیدگاهها مشخص شد هر سه مذهب (امامیه، زیدیه، اسماعیلیه) با تاکید بر آیات و روایات اعتقاد دارند که پیامبر (ص) قبل از رحلت جانشین خود را تعیین نموده است، با این تفاوت که از دیدگاه امامیه، مقام وصی از حضرت علی (ع) شروع و به حضرت مهدی (عج) ختم میشود، در حالی که اسماعیلیه و زیدیه وصایت را مختص حضرت علی (ع) میدانند.
The issue of guardianship has a special place in the doctrinal thought of Shiite scholars and Shiite scholars consider the existence of a guardian after the Prophet to guide man from misguidance to happiness necessary.. Shiite and with emphasis on three religions ,. Imamiyya, Zaydi and Ismaili, examines the views of Shiite scholars. And it answers the question, what is the view of Shiite scholars on the issue of guardianship? After examining the views, it was found that all three religions (Imamiyya, Zaydiyya, Ismaili) with emphasis on verses and hadiths believe that the Prophet (PBUH) had appointed a successor before his death, with the difference that from the perspective of Imamiyya, the position of guardian It starts from Imam Ali (AS) and ends with Hazrat Mahdi (AS), while the Ismailis and Zaydis consider the will to be specific to Imam Ali (AS).Keywords: Wasi, Shiite , Imami, Zaydi , Ismaili.