Abstract:
قتل در فراش کوجه و اجنبی به مثابه یکی اک آثار مجاکاتی کنا، نیاکمند بحثی دقیقتر بیه
روش بنیادی و تحلیلی است. لذا ابتدا ادله و شرایط تحقق آن در امامیه و شافتیه بررسی
میشود. سپس با استتانت اک احادیث دفاع اک رض و آبرو مانند صحیحۀ مسلم و موثقهٔ
عبید بن کرارة و تطبیق آنها بر این موضوع و پاسخگویی به اشکالات واردشیده در ایین
روایات، نظریه جواک قتل کوجه و اجنبی در فراش، بیدون وجیود چهیار شیاهد یادل در
امامیه تقویت شده است ولی جمهور اهل سنت و خصوصا شافتیه بر اساس روایات وارده
و بر اساس تفسیری که برای قضاوت خلیفه دوم اراده داده اند، نظریه جواک را مبتنی بیر
اقامه بینه یا شواهد حال یا اقرار ولی دم می دانند.
قتل الزوجه و الاجنبی فی الفراش علی انه کان من مصادیق عقوبات الزنا، یحتاج الی التحقیق و
البحث الدقیق بالطریق الاساسی و التحلیلی. فلذا فی الابتداء یبحث عن ادله الامامیه و الشافعیه و
شرايطهم ثم بالاستعانه عن الاحادیث المرتبطه بالعرض کصحیحه المسلم و الموثقه عبید بن الزراره
و مقارنتها بالموضوع و الجواب عن الاشلکه الوارده فی هذه الروایات، تقوی النظریه جواز قتل
الزوجه و الاجنبی فی الفراش من دون الشهادات الاربعه فی الامامیه. ولکن جمهور اهل السنه علی
الخصوص الشافعیه راووا جواز القتل مبتنی علی الاقامه البینه او شواهد الحالیه استنادا الی
الروایات الوارده و التفاسیر التی ترتبط بقضاوت الخلیفه الثانیه.
Machine summary:
سپس با استعانت از احادیث دفاع از عرض و آبرو مانند صحیحۀ مسلم و موثقهٔ عبید بن زرارة و تطبیق آنها بر این موضوع و پاسخگویی به اشکالات واردشده در این روایات، نظریه جواز قتل زوجه و اجنبی در فراش، بدونِ وجود چهار شاهد عادل در امامیه تقویت شده است ولی جمهور اهل سنت و خصوصا شافعیه بر اساس روایات وارده و بر اساس تفسیری که برای قضاوت خلیفه دوم اراده داده اند، نظریه جواز را مبتنی بر اقامه بینه یا شواهد حال یا اقرار ولی دم می دانند.
البته ممکن است گفته شود این شرطِ چهار شاهد عادل از لحاظ ظاهر قضیه و تحفظ بر حفظ جان «زوج قاتل» است، زیرا اگر کار به محکمه بکشد، قاتل باید چهار شاهد اقامه کند وگرنه محکوم به قتل میشود.
فرع: بر فرض که بپذیریم بدون چهار شاهد عادل هم میتوان جواز به قتل را صادر کرد، چهبسا اشکال شود که این حدیث مخصوص به قتل زانی است، 2 چراکه تمام موسوی گلپایگانی، محمدرضا، الدر المنضود فی احکام الحدود، ج1، ص490.
اشکال اول به دلیلیت سه روایت مذکور برای قتل اجنبی و زوجه در فراش: هرچند ظهور این روایات سهگانه در حفظ عرض و دفاع از آن است، 3 اما بحث در این حر عاملی، محمد بن حسن، تفصیل وسایل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، ج29، ص67، باب 25 از ابواب قصاص نفس، ح4.
مناقشه در اشکال: اینکه مقام جزا را همان مقام دفاع بدانیم و لذا بتوانیم به احادیثی مثل صحیحۀ مسلم و عبدالله بن سنان استناد، و جواز قتل زوجه و اجنبی را در فراش صادر کنیم سخن صحیحی است.