Abstract:
کاوش پیرامون مسیله حجاب این نتیجه را بهدست میدهد که از گستردگی خاصی برخوردار میباشد. چون مجال بررسی کامل آن نیست، به صورت اعم به کارکردهای حجاب در راستای حفظ حقوق بشر و روش های ترویج حجاب و تامین حقوق بشر زن اشاره میشود و با دیدگاه حقوق بشر انعکاس مییابد. چون از جمله مباحثی که همواره بهعنوان یک موضوع بحث برانگیز و جنجالی، مطرح بوده، ذهن و ضمیر انسانها و جوامع بشری را (در داخل و خارج) به خود معطوف و مشغول ساخته است، مقوله حجاب و حقوق بشر میباشد. یافته های پژوهش در باره کارکردهای حجاب در راستای حفظ حقوق بشر شامل: «تقویت امنیت اجتماعی زنان، افزایش آرامش روانی در جامعه، حمایت از خانواده در کارکرد جنسی، حرمت بخشیدن به زن، مجوز حضور زن در اجتماع و احقاق حقوق بشری، استحکام پیوند خانوادگی، مبارزه با نفس و غیره» است. همچنین یافته های دیگر پژوهش در باره روش های ترویج حجاب و تامین حقوق بشر زنان شامل «تقویت ایمان و باورهای دینی زنان، احیاء ارزش-های اصیل اسلامی، شناسایی و معرفی الگوهای والا در زمینه حجاب، کتب درسی، رسانه های گفتاری- نوشتاری- شنیداری- نمایشی، نقش خانواده ها در گسترش فرهنگ حجاب و غیره» می شود.
Machine summary:
بنابراین میتوان این سؤال را مطرح کرد که آیا حجاب با حقوق بشری زنان در تنافی و ضدیت است یا خیر؟ بهدیگر عبارت میشود پرسید که آیا تشریع حجاب برای زنان نوعی تبعیض علیه آنان نخواهد بود؟!
پس اگر حجاب موجب محرومیت زن از حقوق اساسی و آزادیهای بنیادی خود شود، و یک نوع تبعیض تلقی گردد، مسلما با حقوق بشری آنان در تنافی و تناقض واقع میشود، که از دید اسناد بینالمللی قابل اعتراض و موضعگیری حقوقی میباشد.
و نیز کنوانسیون در ماده اول موارد و مصادیق تبعیض را بر میشمارد و تصریح دارد که: «عبارت تبعيض عليه زنان، بهمعني قائل شدن بههرگونه تمايز، استثناء يا محدوديت (محروميت) بر اساس جنسيتي است که نتيجه يا بهمنظور خدشه دار کردن و يا بي اثر نمودن رسميت و شناسائي، بهره مندي يا اعمالي که بوسيله زنان انجام ميگيرد، صرف نظر از وضعيت تاهل آنها و بر مبناي برابري حقوق انساني مردان و زنان و آزاديهاي اساسي در زمينههاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، مدني و يا هر زمينه ديگر اطلاق ميگردد» (همان، ماده اول) عبارت این ماده خیلی گویا است و میرساند که بحث حجاب در آن بهعنوان ناقض حقوق بشری زنان شناخته نشده است.
در این بررسی معلوم شد که حجاب و عفاف در اسناد بینالمللی دارای حکم و الزام نمیباشد، اما اگر بهعنوان تبعیض علیه زنان تلقی گردد یا موجب محرومیت آنان از حقوق اساسی خود شود یا موجب محدودیت شغلی، تحصیلی و فعالیتهای اجتماعی آنان باشد، قطعا با محتوای اسناد حقوق بشر جهانی در معارضه و ضدیت خواهد بود.