Abstract:
در نزد عامه؛ گروه های تکفیری در خاورمیانه عموما تروریست به حساب می آیند، حال آنکه تنها در یک فرقه از آنها، اعتقاد کامل به ترور وجود دارد. سلفی گری درواقع، بازگشت به قبل است و ویژگی بارز آنها بازگشت به سلف صالح، جهاد و تکفیر است. رشد سلفی گری در طول تاریخ به عامل داخلی و خارجی بستگی داشته. سیوال اصلی مقاله این است که آینده سلفی ها به خصوص داعش چگونه رقم می خورد و چه سناریویی برای آنها می توان دنبال کرد؟ باید گفت؛ سه نوع سلفی گری "سیاسی"، "تکفیری" و "اصلاحی" وجود دارد که هر یک رویه های خاص خود را برای حضور در جامعه داشته و دارند. سلفی های سیاسی؛ رویه ای صلح طلب دارند، اصلاحی ها بیشتر شیوه ای آموزشی دارند و سلفی های تکفیری ستیزه جو هستند. آینده سه نوع جریان سلفی به صورت خاص خود نمود پیدا خواهند کرد، یافته های پژوهش نشان می دهد:"تکفیری ها" به مانند آتش زیر خاکستر(سناریوی فروکشی) هستند، "سلفی های اصلاحی" حضوری به صورت نیمه فعال دارند و "سیاسی ها" به نسبت دو گروه اول، بیشتر در عرصه سیاسی فعال اند. باید گفت؛ سلفی گری تکفیری که نماینده فعلی آن "داعش" است، اگر در جامعه فعال نیست به این معنی نیست که از بین رفته، فراز و فرود دارد اما نابود نخواهد شد و با توجه به بحران های داخلی و حمایت دیگران(عامل خارجی) در برهه های از تاریخ عرض اندام کرده است. روش تحقیق در این پژوهش، تاریخی- تحلیلی، پژوهش بنیادی و ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای است.
Publically , the Takfiri groups in the Middle East are generally considered terrorists, while only in one cult of them, there is a complete belief in committing terrorist activities. In reality Salafism is a return to the past, and their obvious characteristic is to return to Salaf, Jihad and Takfir. Salfi growth has historically depended on internal and external factors. The main research question of the study is that; how the future of the Salafis, especially ISIL, can be outlined and what scenarios could be followed for them? There are three types of Salafism, including: “political”, “takfiri” and reformist ,each of which has its own procedures for participation in the community. Political Salafis have a peaceful approach, the reformist are mostly educational, and Takfiri Salafis are militant. The future of the three types of Salafi flows will be revealed in their own way. The findings of the study showed that “Takfiris” are like a fire under the ashes (a decline scenario), “reformist Salafis” have semi-active presence, and “political “, in comparison with the first two, are more active in the political arena. It should be noted, however, that the Takfiri Salafism, whose current representative is “ISIS”, if it is not active does not mean that it is gone, it will rise and fall, but will not be banished . and given the internal crises and the support of others (external factor ) it will appear from time to time throughout the history. Research method in this research is historical-analytical, the type of research is fundamental , and the data were collected using library studies.
Machine summary:
com فصلنامیة بافند غیرعامل و امنیت علمی- ترویجی) | بیہ همت اله شمولی و همکار | آینده پژوهی ابعاد فکری و فرهنگی و ایدئولوژیک انواع جریانهای تکفیری هفتم | شماره ۲۸ | پاییز ۱۳۹۸ جستارگشایی سلفیه می کوشند که همه امور قرآن را با علوم جدید، منطبق جلوه دهند، همه جا نیز مسلمین را به رجوع به توحید محض قرآنی و اجتناب از بدعت هایی که به مرور و در واقع پس از عهد سلف صالح در میان عوام مسلمین پدید آمده است، دعوت می کنند.
Ser persi kokse فجکلمه باند غیروال وامنیت ۔ همت اله شمولی و همکار | آینده پژوهی ابعاد فکری و فرهنگی و ایدئولوژیک انواع جریانهای تکفیری - ترویجی) | سال هفتم | شماره ۲۸ | پاییز ۱۳۹۸ وحشت» است که در این میان نقش عامل خارجی بسیار حائز اهمیت است، چرا که با روشی که در جامعه می خواهند پیاده کنند با فشارهای زیادی رو به رو هستند و با توجه به اهداف کشورهای غربی و همسو شدن این سیاست ها با آنها در کسب قدرت کمک می کنند.
در واقع سلفی گری سیاسی با وجود داشتن هدفهای اعتقادی، بیشتر در پی هدف های سیاسی از راه (علمی- ترویجی) | سال هفتم | شماره ۲۸ | پاییز ۱۳۹۸ همت اله شمولی و همکار آینده پژوهی ابعاد فکری و فرهنگی و ایدئولوژیک انواع جریانهای تکفیری بافند غیرعامل و امنیت .