Abstract:
هدف از مطالعه تطبیقی– توصیفی حاضر، مقایسه فلسفه ترویج با نظریه های اخلاقی و دیدگاه های محیطزیستی به منظور یافتن راهبردی در جهت مدیریت محیطزیست روستایی است. تحلیلی بر دیدگاه های محیطزیستی و مقایسه این نظریه ها نشان میدهد با توجه به اینکه بعضی از اصول فلسفی ترویج در جهت نظریه های محیطزیستی است، اما ترویج از این اصول برای حفاظت محیطزیست روستایی بهره نبرده و حفظ محیطزیست را به نفع افزایش تولید، کمتر مورد توجه قرار میدهد. با توجه به معضلات محیطزیست روستایی، اهداف و وظایف ترویج برای حل این معضلات، نیازمند به روز رسانی و تغییر هستند، لذا فلسفه اسلام و دیدگاههای محیطزیست گرایی مانند بومشناسی عمیق، سبزها، بومشناسی اجتماعی و منطقه گرایی زیستی میتواند راهنمای ترویج در حل مسائل محیطزیست باشد. تحلیلی ژرف نگرانه بر مستندات نشان داد که ترویج باید اعتدال، تنوع، توسعه متوازن، توسعه ظرفیت های انسانی، ارتقاء بهره وری در تولید، ترویج ارزش های اخلاقی- دینی محیطزیستی و احترام به طبیعت را در کنار تکیه بر دانش بومی، رهبری رهبران محلی، مشارکت مردم، حمایت از تشکیل سازمان های مردمی، آینده نگری و تفکر سیستمی مورد تأکید قرار دهد تا دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی و نهایتاً توسعه متوازن جوامع محلی امکان پذیر گردد.
The aim of this comparative - descriptive study was to com-pare extension philosophy with ethical and environmental theories in order to find a strategy for rural environment man-agement. Analysis and comparison of the environmental viewpoints revealed that some philosophical principles of extension is in direction of environmental theory but exten-sion have not been benefited from these principles to protect rural environment and haven’t attention to environmental protection in favor of production. According to the problems of rural environment, goals and functions of extension need to be updated and changed to solve this problems. Therefore, Islam philosophy and the viewpoints of environmentalism such as deep ecology, greens, social ecology, and bio-regionalism can guide extension in solving environmental issues. Analysis of the documents showed that extension should emphasize moderation, diversity, balanced develop-ment, development of human capacity, enhance productivity, promoting environmental ethical-religious values and respect to nature alongside emphasis on indigenous knowledge, lead-ership of local leaders, people participation, support of popu-lar organization, foresight and systematic thinking until to achieve sustainable agricultural development and ultimately a balanced development of local communities.